Mærkekrig kan forvirre forbrugere om dyrevelfærd
DYST: En glad fødevareminister lancerede mandag sit nye dyrevelfærdsmærke, men bag smilene udspiller sig en mærkedyst, der i sidste ende kan skabe mere forvirrede end oplyste forbrugere.
Sine Riis Lund
Journalist og redaktørSet ud fra et ønske om at skabe bedre klarhed for forbrugerne, så er det en meget uheldig udvikling. Der er i forvejen meget forvirring om alle de her mærker, og det er lidt en falliterklæring, at man ikke har været bedre til at arbejde sammen her.
Jon Fuglsang
Lektor, Metropol
Jeg er ikke ekspert i dyrevelfærd, men det kan blive et problem, hvis først budskabet bliver lidt udvandet. Og her vil jeg mene, at Coop har lagt en bedre strategi for det end staten.
Viktor Smith
Lektor, CBS
De danske svin har grund til at hvine lidt ekstra af glæde for tiden.
For deres velbefindende er i høj grad blevet et konkurrenceparameter på det danske fødevaremarked.
Og mandag inviterede deres minister pressen til danmarkspremiere på et nyt statsligt dyrevelfærdsmærke med tre niveauer for dyrevelfærd.