Debat

Nestlé: Børnenes madpakker skal på dagsordenen

DEBAT: Børnenes skoledage er blevet længere efter skolereformen. Det kræver et øget fokus på, at børnene får ordentlig mad med i madpakken, sådan så de får de bedste forudsætninger for at lære, skriver Martin Broberg, kommunikationschef i Nestlé.

Vi må have børns ernæring i de længere skoledage til debat. Mange børn vil være fristede til at fylde sig med nemme kalorier, når de kommer hundesultne hjem efter en lang og krævende skoledag, og det vil hæmme deres udvikling og deres sundhed, skriver Martin Broberg.
Vi må have børns ernæring i de længere skoledage til debat. Mange børn vil være fristede til at fylde sig med nemme kalorier, når de kommer hundesultne hjem efter en lang og krævende skoledag, og det vil hæmme deres udvikling og deres sundhed, skriver Martin Broberg.Foto: /ritzau/Vibeke Toft
Kristian Tolbøll
GDPRDeleted
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Martin Broberg
Kommunikationschef, Nestlé Danmark

Det er lidt som Formel 1-raceren, der igen og igen yder sit maksimale ned ad en langside. Indtil der så midtvejs i løbet pludselig sker noget. Racerbilen stopper. Den stopper simpelthen – og triller sig langsomt til stilstand. Den er løbet tør for noget så simpelt som – benzin. Den ellers så højtudviklede racer går kold. Den racer, som der er brugt millioner af udviklingstimer på at få til at blive til et mesterværk, kan ikke mere.

Der skal benzin på racerbilen
Det sker hver dag for tusinder af børn. Vores børn er nemlig også historien om racerbilerne. Dem har vi forældre også brugt millioner af timer på at sørge godt for og udvikle, og vi observerer med et indvendigt smil, at der er fart, meget fart, på dem i deres vågne timer.

Jeg tænker nogle gange på, at jeg ikke skal føle mig træt efter en lang arbejdsdag i forhold til mine børn, for deres arbejdsdag er endnu hårdere: Endnu mere fart, endnu højere lydniveau, mindst lige så mange indtryk, mindst lige så mange sceneskift, og mindst lige så mange nye ting at forholde sig til. Hele tiden.

Fakta
Deltag i debatten!
Send dit indlæg til [email protected]

Den virkelighed kræver benzin som racerbilen i form af meget mad. Ordentlig mad. Skoledagene er som bekendt blevet længere efter skolereformen, og der er også som følge af reformen indlagt mere motion. Det er rigtig godt. Men én ting fik vores politikere ikke med, da de arbejdede med reformen: Længere dage med mere motion kræver en god, robust madpakke med gode, sunde valg.

Det får mange af vores børn så desværre ikke. Det vil et stort projekt snart vise. Igennem tre år har man blandt andet undersøgt madpakkernes kvalitet.

Vi må finde nemme og inspirerende metoder til at lave sunde madpakker, der også smager godt. Sundhed og smag skal gå hånd i hånd, og børnene skal selv involveres mere i madpakkerne.

Martin Broberg
Kommunikationschef, Nestlé Danmark

Madpakken er en væsentlig forældreopgave
10.000 madpakker er blandt andet blevet fotograferet og undersøgt. Madpakkerne er centrale i vores børns liv – 80 procent af danske skolebørn får nemlig madpakke med hjemmefra. Så der ligger faktisk en af de væsentligste forældreopgaver af alle i de 10 minutter, vi bruger om aftenen eller morgenen med at lave dem.

Et af resultaterne af den treårige undersøgelse er, at der er plads til forbedring. Der var mange gode madpakker blandt de 10.000 sirligt fotograferede madpakker. Men der var desværre rigtig mange, der ikke var. Læg så dertil, at forældrene oven i købet på fotograferingsdagen vidste, at deres børns madpakke ville blive fotograferet – derfor må man formode, at en del måske endda havde gjort lidt mere ud af det netop den dag.

Vi må have børns ernæring i de længere skoledage til debat. Mange børn vil være fristede til at fylde sig med nemme kalorier, når de kommer hundesultne hjem efter en lang og krævende skoledag, og det vil hæmme deres udvikling og deres sundhed. Vi må finde nemme og inspirerende metoder til at lave sunde madpakker, der også smager godt. Sundhed og smag skal gå hånd i hånd, og børnene skal selv involveres mere i madpakkerne.

Men der er lys forude. Det omtalte projekt vil snart komme med bud på, hvordan vi forbedrer skolemaden på en inspirerende måde.

.....

Martin Broberg er uddannet journalist fra Journalisthøjskolen i Aarhus i 1993. Han er kommunikationschef hos Nestlé Danmark. Nestlé er verdens største føde- og drikkevarevirksomhed og har over 2.000 varemærker fra store, globale ikoner til mindre, lokale favoritter. Martin Brobergs arbejdsområde dækker blandt andet strategisk kommunikation, ledelse, krisehåndtering, lobbyisme, pressehåndtering og global PR.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Martin Broberg

Direktør for kommunikation og public affairs, Orifarm Group
journalist (Danmarks Journalisthøjskole 1993)

0:000:00