Nyt initiativ skal mindske madspild i REMA 1000
Mia Jo Otkjær
Nu lancerer REMA 1000 et nyt initiativ, der skal sætte madspildet i kædens butikker ned. Det skriver branchenetværket Food Supply på deres hjemmeside. Ved at indføre tydelig skiltning på hylderne og karakteristiske mærkater på varerne vil butikskæden forsøge at gøre varer, hvor holdbarhedsdatoen snart udløber, mere synlige for kunderne.Vi vil sætte fokus på problemet med datovarer og vende det til noget positivt ved at indføre tydeligere skiltning på hylderne og karakteristiske mærkater på varerne.
Anders Rene Jensen
Indkøbsdirektør i REMA 1000
Datovarerne sælger de allerede til nedsatte priser, men REMA 1000 håber på at kunne mindske madspildet i butikkerne yderligere med det nye system, der er inspireret af en lignende ordning hos en af verdens største supermarkedskæder Tesco.
"Vi vil sætte fokus på problemet med datovarer og vende det til noget positivt ved at indføre tydeligere skiltning på hylderne og karakteristiske mærkater på varerne. Vores købmand forsøger i forvejen at sælge datovarer til stærkt nedsatte priser og sætte gule mærkater på, men nu vil vi systematisere salget på en måde, der hjælper forbrugerne og samtidig bidrager til at reducere madspildet," siger Anders Rene Jensen, indkøbsdirektør i REMA 1000, til Food Supply.
De andre halter efter
Initiativet er ikke det første, supermarkedskæden indfører for at mindske madspildet i butikkerne. Tilbage i 2008 afskaffede kæden mængderabatter, og siden efteråret har REMA 1000 haft vægtafregning på udvalgte grøntsager i en prøveperiode, fordi kunderne ellers går uden om de små grøntsager.