Debat

Danske uddannelser klar til internationalisering

DEBAT: Internationalisering af de danske uddannelser kan være meget givende for de studerende, så længe kvaliteten er i orden. Det skriver Tue Vinther-Jørgensen og Ellen Silleborg fra EVA, der mener, at de danske uddannelser er klar til at tage udfordringen op.
Foto: colourbox.dk
Researcher på portalerne Altinget | Forskning & Innovation, Altinget | By & Bolig samt Altinget | Transport. Studerer politisk kommunikation og ledelse på CBS.
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af: Tue Vinther-Jørgensen og Ellen Silleborg
Hhv. områdechef på Danmarks Evalueringsinstitut og specialkonsulent på Danmarks Evalueringsinstitut

Uddannelsesminister Morten Østergaard lancerede for nylig første del af sin handlingsplan for internationalisering af de danske uddannelser. 31 initiativer skal i de kommende år styrke de internationale læringsmiljøer på uddannelserne, få flere studerende til at rejse ud som led i deres studier og styrke de studerendes fremmedsprogskompetencer.

I ugerne op til offentliggørelsen af handlingsplanen har der fra flere sider lydt bekymrede udmeldinger om, hvordan internationalisering kan have negative konsekvenser for danske uddannelser og studerende: Udenlandske studerende, der trækker niveauet på danske uddannelser ned; undervisning på engelsk, der gør de studerende mere passive; det særlige danske undervisningsmiljø, der trues osv. 

Kvaliteten skal være den samme
Når uddannelser arbejder internationalt, er der ganske rigtigt nogle særlige udfordringer, som skal håndteres. Det gælder uanset, om danske studerende tager ud, eller udenlandske studerende kommer til Danmark. Men internationalisering giver en masse, hvis kvaliteten er i orden: Danske studerende får et ekstra perspektiv forærende i kraft af en bredere faglig indsigt og flere internationale kontekster og eksempler i undervisningen. De ser deres faglige og kulturelle baggrund i et nyt lys i mødet med udenlandske studerende, og det kan udvikle deres tilgang til de faglige problemstillinger og øge deres evne til at arbejde på tværs af sprog og kulturer, bl.a. fordi de får bedre sprogkompetencer - typisk engelsk. Når danske uddannelser udbydes på engelsk, kan de tiltrække de bedst kvalificerede studerende og forskere og på den måde højne kvaliteten af undervisningen. 

Fakta
Deltag i debatten - send dit indlæg til [email protected]

For at få det positive udbytte er det imidlertid vigtigt at sikre, at alle internationale aktiviteter har samme høje kvalitet som uddannelsernes øvrige elementer. Der skal f.eks. holdes øje med, om de studerendes studie- eller praktikophold i udlandet giver dem kvalifikationer på samme niveau som dem, de ville have fået ved at blive hjemme. Det skal sikres, at både danske og udenlandske undervisere på danske institutioner er i stand til at holde et lige så højt niveau, som hvis de underviste på deres modersmål. Og udenlandske studerende skal have de sproglige forudsætninger på plads, så niveauet ikke trækkes ned.

Danske uddannelser er klar
EVA har gennem de seneste år akkrediteret en lang række professionsbachelor- og erhvervsakademiuddannelser. Akkrediteringerne vurderer bl.a. kvaliteten af uddannelsernes internationale arbejde. Og her viser de akkrediterede uddannelser generelt gode takter: Uddannelserne gør, med ganske få undtagelser, en god indsats for at sikre, at de forløb, de studerende gennemfører i udlandet, er af tilstrækkelig høj kvalitet. Samtidig viser evalueringer af engelsksprogede uddannelser på de danske institutioner en udbredt tilfredshed, selvom en mindre gruppe undervisere og studerende peger på, at kvaliteten af undervisningen forringes, når undervisningen foregår på engelsk.

Danske studerende får et ekstra perspektiv forærende i kraft af en bredere faglig indsigt og flere internationale kontekster og eksempler i undervisningen.

Tue Vinther-Jørgensen og Ellen Silleborg
Hhv. områdechef og specialkonsulent på EVA

Uddannelsesinstitutionerne støtter på forskellige måder de studerende i at tage ud i løbet af studiet f.eks. med kontaktformidling eller egentlige udvekslingsaftaler med udenlandske uddannelser. Alligevel viser akkrediteringerne, at der kan være barrierer for udlandsophold. F.eks. kan en uddannelse være tilrettelagt, så det reelt kun er praktikken, den studerende kan tage i udlandet, eller det kan være svært for den studerende på forhånd at få klart svar på, om et forløb på en udenlandsk institution kan overføres med fuld merit.

Samlet set tyder meget på, at de danske uddannelser er klar til at tage den internationale udfordring op. De skal også fremover fastholde et skarpt fokus på kvaliteten, men udfordringen ligger måske især i at forbedre forudsætningerne for, at så mange som muligt får et internationalt perspektiv i deres uddannelse, sådan som Morten Østergaards handlingsplan for internationalisering lægger op til.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00