Det veldækkede lobby-bord

MANDAGSTRÆNEREN: Siden Folkemødets start har de mest professionelle organisations- og virksomhedslobbyister parallelt med folkelige arrangementer holdt lukkede møder og middage. I dag har lobbybureauerne i et vist omfang overtaget rollen som gourmet-værter. 

Foto: Ditte Dalgaard/Altinget.dk
Peter MoseSusanne Hegelund

Vejen til indflydelse går også gennem maven, og allerede ved det første Folkemøde i 2011 havde de fremmeste organisationer og politisk tænkende virksomheder sikret deres ping-bekendtskaber bespisning af højeste klasse.

Hegelund og Mose
Forfattere og rådgivere

De første invitationer anduvede VIP'ernes postkasser allerede før jul: frokost her, middag der og netværks-arrangementer for særligt vigtige aktører, ”når man nu alligevel er der”. Alt sammen i diskret afstand til menneskemængden i Allinge, når Folkemødet fra 11. juni lægger ramme til beslutningsdanmarks årlige festival.

Som når kronprinsparret lukkes ind backstage til Rolling Stones på Roskilde Festival med andre særligt udvalgte, er der travlt i baglokalerne, sidekabinetterne og de dyre restauranter under Folkemødet.

Sideaktiviteterne foregår på tre niveauer: 1. Sociale events for en udsøgt skare. 2. Middage og frokostarrangementer, gerne med indlagte oplæg fra insidere. 3. Arbejdsmøder, hvor der lukkes aftaler med politisk og kommerciel betydning.

Vejen til indflydelse går også gennem maven, og allerede ved det første Folkemøde i 2011 havde de fremmeste organisationer og politisk tænkende virksomheder sikret deres ping-bekendtskaber bespisning af højeste klasse på klippeøens gode restauranter med 12-retters menuer, alt imens andre Folkemøde-gæster i Allinge kæmpede om at få stillet sulten i de dengang alt for få folkelige spisesteder.

Tre gourmet-restauranter – Kadeau på sydøen, Le Port i Vang og Stammershalle Badehotel mellem Tejn og Gudhjem – har fortsat VIP-rykind under Folkemødet, hvor betalingsvilligheden over for udsøgte vine og god mad er høj, når organisationer, pensionsselskaber, virksomheder og bureauer beværter vigtige gæster for målrettet at bygge relationer op.

Men også andre lokaliteter tages i brug, når den danske top skal samles. Bornholms Kunstmuseum i Gudhjem danner i år rammen om en af de store bankers middag fredag aften. Ligesom lobby-professionelle pensionsselskaber har banken, der døjer med sit image, været på jagt efter prominente gæster til middagen for ”politikere, fagbevægelsen, brancheorganisationer, CEOs m.fl.”

Man vil jo helst møde nogen på niveau, hvis man skal helt til Gudhjem, så i invitationen gøres rede for, hvem der allerede har takket ja. Det kan være direktøren fra en større erhvervsorganisation, ligesom en økonomi-kendis ”overvejer positivt” – og så deltager bankdirektøren naturligvis som bankens eget nutidige trumfkort.

Bureauer i middags-vækst
PR-bureauerne har i løbet af de fem år fået stadig mere fat i Folkemødet, både på festpladsen og i den lukkede netværksdel. Dermed kopierer de toporganisationerne og virksomhederne: De bedste kunder – eller kommende måske – inviteres til arrangementer, hvor de kan møde andre udvalgte og måske få et oplæg fra en aktuel gæst med i tillæg.

For et par år siden gav Venstres Peter Christensen et inside-indblik i dansk politik, ligesom Berlingskes Claus Skovhus fortalte om journalistik. Året efter gik bureauet en crû op og kunne lokke med Lars Løkke Rasmussen og Margrethe Vestager i et til lejligheden fundet glaspusteri, hvor en gourmetkok blev fløjet ind til at stå for lækkerierne.

Den slags imponerer kunderne, om end ikke alle fra den absolutte, kræsne organisationstop ønsker at sidde buret inde i flere timer med mere eller mindre interessante borddamer og -herrer.

Andre lobbybureauer lejer en bus og tager på vegne af en flyproducent, der håber at komme med i opløbet om forsvarets nye jagerfly-indkøb, en skare udvalgte med til frokost med udsigt over Østersøen.

Atter andre har en frizone på selve festivalområdet bag bureauets officielle publikumstelt, hvor særligt gode kunder fra måske finansverdenen diskret kan mødes.

Sidste år lavede to af regeringens nøgleministre her aftaler med en større dansk virksomhed, der opererer på et stramt, politisk reguleret marked. Få meter fra den tætte menneskemængde, men alligevel i tilpas rolige rammer på bagsiden af bureauets telt ud mod Østersøen.

Journalister lokkes med mad
Fødevareerhvervets lobbyister har i et par år haft et sidekabinet nær Landbrug & Fødevarers store publikumstelt, hvor organisationens top-medlemmer diskret mødes med udvalgte politikere; en effektiv form for medlemspleje, men også et realpolitisk setup som ved sidste års forhandlinger om slagteri-redningen på Bornholm.

Imidlertid kan organisationen i år risikere at drukne i en af sine andre folkemøde-succes’er. Her taler vi ikke om hapse-arrangementet på Folkemødets første aften med lækkerier fra de danske bønder efterfulgt af De Konservatives tilstødende, storrislende fadøls-party i slentreafstand derfra.

Presset kommer derimod fra et hidtil lukket journalist-arrangement, hvor pressens folk kan nyde et gratis måltid mad med tilhørende drikkevarer. I 2013 var omkring 75 hungrende og tørstige journalister – langt flere end personligt inviteret – ved at sprænge Landbrugets VIP-telt. Derfor tog organisationen forudseende sidste år sit store publikumstelt i brug, og ind væltede nu over 150 mediefolk.

Fortørnede landspolitikere uden pressekort måtte afvises ved telt-indgangen, godt sure. De ville ind til pressen. Men også L&F-spidser noterede med irritation, hvordan fødevareerhvervets telt formelig løftede sig, mens de selv pænt måtte blive uden for.

Bagtanken med arrangementet var netop ikke at påtvinge mediefolkene ukendte organisationsspidser, der ville overbevise om de mange uretfærdigheder, der – mener medlemmerne – overgår erhvervet, men derimod at skabe langsigtet goodwill gennem journalistmaverne, hvorfor kun Søren Gade, daværende L&F-direktør med flair for pressens behov, gik rundt og sludrede.

Natlig fransk hotdog
Størstedelen af Folkemødet vil givetvis fortsat stå i den åbne dialogs tegn. NGO’erne kan ikke holde til at lukke almindelige mennesker ude og bekoste dyre middage for sparsomme medlemsmidler, ligesom toneangivende erhvervsorganisationer som Dansk Industri ønsker at signalere åbenhed i velorkestrerede debatter – frem for ganens glæder for de få.

Også Finansrådet, der i sin tid medbragte egen kok fra organisationens berømmede køkken i Amaliegade, har sat kokkereringen på pause. Interessen var der ikke – og signalet var måske heller ikke det rette.

Erhvervsorganisationernes Vækstbar – Dansk Arbejdsgiverforenings idé – hvor organisationsdirektørerne selv står ved fadølsanlægget, er ligeledes ved at have fundet en form, hvor ikke bare insidere, men også andre interesserede kan få en sludder med spidserne.

LO-toppen benytter til gengæld gerne lejligheden til at sørge ekstra for de socialdemokratiske ministre. Dog nøjes et medlemsforbund som Dansk Metal ikke med at pleje ”vennerne”, men frekventerer også det blå Danmarks statsministerkandidat. Smedeformand Claus Jensen kunne sidste år ses sammen med Lars Løkke Rasmussen, fordybet over en god middag – med det hele.

For andre dødelige er der kun at glæde sig over, at Folkemødet siden 2011 har udvidet serveringen betragteligt. De socialdemokratiske ministre med Helle Thorning-Schmidt i spidsen fandt sidste år plads på en af Allinges udendørsserveringer, mens de øvrige gæster diskret lod regeringen i fred. Og mon ikke en fransk hotdog med chilisovs på havne-grillen også i år vil samle nationen ud på de små timer. Sådan er Bornholm også.


Rådgiver-og forfatterparret Susanne Hegelund og Peter Mose er partnere i HEGELUND & MOSE, der rådgiver om strategisk kommunikation og indflydelse. De er forfattere til bøgerne ”Håndbog for Statsministre, ”Javel, hr. minister” og ”Lobbyistens Lommebog”. Se www.hegelundmose.dk. Denne klumme er også trykt i Altingets forårsmagasin. 

 

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00