Halvdelen af ny kvalitespulje går til praksisnær uddannelse

DOKUMENTATION: Regeringens aftale med Dansk Folkeparti og Socialdemokraterne om dobbeltuddannelse giver på sigt 105 millioner kroner hvert år til kvalitet i uddannelserne. Se hvordan de skal bruges.

En helt ny pulje på omkring 100 millioner kroner om året skal bruges til at hæve kvaliteten på de videregående uddannelser. Tanken er, at konkurrence skal skabe nye veje til kvalitet. <br>
En helt ny pulje på omkring 100 millioner kroner om året skal bruges til at hæve kvaliteten på de videregående uddannelser. Tanken er, at konkurrence skal skabe nye veje til kvalitet.
Mads Bang

Detaljerne om, hvordan besparelsen fra begrænsningen på at tage flere uddannelser skal bruges på de videregående uddannelser, er nu på plads.

Når det næste år er slut med muligheden for at tage en ny uddannelse på samme eller lavere niveau, så forventer Uddannelses- og Forskningsministeriet en besparelse på omkring 430 millioner kroner om året. Langt størstedelen af det beløb har forligspartierne brugt på dagpengeaftalen fra sidste år.

Regeringen, Dansk Folkeparti og Socialdemokraterne er nu blevet enige om, hvordan de cirka 120 millioner kroner, som bliver på uddannelsesområdet, skal bruges.

Dokumentation

Fra aftalen:

Styrkelse af de videregående uddannelser
Begrænsningen af dobbeltuddannelse tilvejebringer fra 2020 et årlig t provenu på 4 27 mio. kr.. Med aftalen tilvejebringes den udestående finansiering på 308 mio. kr. i forbindelse med Aftale om et tryggere dagpengesystem.

Aftalepartierne er enige om at anvende det resterende provenu til at styrke de videregående uddannelser med følgende initiativer:

Kvalitetspulje for de videregående uddannelser
Der etableres en ny kvalitetspulje , der skal bidrage til at styrke kvalitet og relevans på de videregående uddannelser. Der skal i udmøntningen af k valitetspuljen tilstræbes en lige fordeling mellem to indsatsområder:

1. Bedre uddannelse.
F.eks. udvikling af bedre uddannelsesforløb, der unde rstøtter et høj t læring sudbytte , herunder udvikling af undervisnings - og eksamensformer, kapacitetsopbygning af fremragende underviser - og vejlednings kompetencer, bedre feedback og interaktion mellem undervisere og studerende, digitale uddannelsesmuligheder og en mere aktiv studiekultur.
2. Udviklingsprogram for uddannelse der virker i praksis.
F.eks. tiltag , der sigter mod at udvikle viden , der styrke r praksis- og anvendelsesorienterede løsninger . H erunder løsninger til professionerne i et tæt samarbejde med både aftagere i kommuner og regioner og med universiteterne. Desuden skal udviklingsprogrammet understøtte et løft af kvalitet af praktik - og klinikforløb og af kvaliteten af praktik i private virksomheder . Kvalitetspuljen kan søges i åben konkurrence af de videregående uddannelsesinstitutioner. Der nedsættes et ekspertpanel til bedømmelse af de indkomne ansøgninger. Projekterne skal indeholde selvevaluering, effektmåling eller udbredelse af viden og erfaringer til andre områder eller uddannelsesinstitutioner .

2. Styrkelse af sprogområdet
Det er vigtigt for det danske samfund , herunder dansk erhvervsliv, at der er adgang til relevante sproglige kompetencer. Der afsættes midler til et løft af sprogområdet på de videregående uddannelser , herunder så det i højere grad understøttes, at der er forsyning af dygtige sprogundervisere i tysk og fransk på alle uddannelsesniveauer. Herudover kan understøttes konsolidering og stærke fagmiljøer inden for sprog området og små kulturbærende fag. Initativet kan understøtte en kommende national sprogstrategi.

3. Digitale løsninger for bedre videregående uddannelse
Der afsættes midler til en national indsats for udvikling af digitale løsninger til de videregående uddannelser, herunder f.eks. udvikling af digitale platforme, der kan anvendes på tværs af uddannelser eller uddannelsesinstitutioner, og som kan bidrage både til styrket læring og bedre adgang til uddannelse i hele landet.

4. Bedre udnyttelse af offentlig forskning via iværksættervirksomheder
Efter ønske fra Socialdemokratiet afsættes midler til en samlet indsats for bedre udnyttelse af offentlige forskningsresultater via etablering af iværksæt tervirksomheder i Danmark. Herunder identifikation af offentlige forskningsresultater, der har potentiale for erhvervsmæssig udnyttelse i form af iværksættervirksomheder, globalt udbud af patent og designmodeller til Side 4/ 4 udvalgte iværksættermiljøer samt udvælg else af de bedste kombinationer af iværksættere og patent/designmodel i konkurrence. Initiativet evalueres i forhold til blandt andet bedre viden om potentialer og effekter .

5. Udvikling af relevante uddannelsesudbud , hvis der er blindgyder
Der er afsætte s midler til at understøtte udviklingen af uddannelsesveje i særlige tilfælde, hvor der viser sig at være uhensigtsmæssige blindgyder for studerende. Uddannelses - og Forskningsministeriet vil kortlægge videreuddannelsesmulighederne for professionsbachelore r på det tekniske område og igangsætte en møderække med professionshøjskoler, universiteter og kunstneriske institutioner om videreuddannelsesmuligheder og smidige overgange på det tekniske område, herunder for bygningskonstruktører og diplomingeniører.


Altinget logoForskning
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget forskning kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00