Debat

Kort er godt - også i udlandet

DEBAT: KEA og andre uddannelsesinstitutioner med korte uddannelsesforløb er nødsaget til at være kreative for at få de studerende til at prioritere et ophold i udlandet. Det bør politikerne bakke op om i stedet for kun at tænke i lange udlandsophold. Det er budskabet fra Eva Valcke, chef for KEA Global.
Vi skal sende flere unge på udlandsophold, men vi bliver nød til at tænke kortere alternativer i form af 2-ugers workshops. Det mener Eva Valcke, chef for KEA Global.
Vi skal sende flere unge på udlandsophold, men vi bliver nød til at tænke kortere alternativer i form af 2-ugers workshops. Det mener Eva Valcke, chef for KEA Global.Foto: Colourbox
GDPRDeleted
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Eva Valcke
Chef for KEA Global

Når Mette Fjord Sørensen fra Dansk Erhverv i sit seneste debatindlæg på Altinget.dk skriver, at danske studerende skal rejse mere ud i verden for at opnå de nødvendige kompetencer for at kunne begå sig på et arbejdsmarked, som bliver mere og mere globalt, kan KEA ikke være mere enig. –

KEA er også helt på linje med regeringens ambitiøse målsætning om, at 50 procent af de danske dimittender på videregående uddannelser skal have været på et studie- eller praktikophold i 2020.

Men hvis KEA og andre uddannelsesinstitutioner med korte videregående uddannelser skal nå dette mål, er det nødvendigt at tænke i kreative baner og finde alternative løsninger. Politikerne må vænne sig til tanken om, at et studieophold ikke kun foregår i Erasmus-regi, og at det kan have forskellige længder.

Men hvis KEA og andre uddannelsesinstitutioner med korte videregående uddannelser skal nå dette mål, er det nødvendigt at tænke i kreative baner og finde alternative løsninger. Politikerne må vænne sig til tanken om, at et studieophold ikke kun foregår i Erasmus-regi, og at det kan have forskellige længder.

Eva Valcke
Chef for KEA Global

Den helt store udfordring består i, at KEA laver meget målrettede, korte professionsrettede uddannelser. En typisk KEA-studerende, som tager en erhvervsakademiuddannelse, har fire semestre at gøre godt med, og det er et fåtal, som dedikerer en fjerdedel af deres studietid til at være i udlandet.

Dette er der flere årsager til. Studerende på KEA er typisk ældre end studerende på universiteterne, og mange har stiftet familie, som de ikke ønsker at forlade for så lang en periode. Vi gør en stor indsats i den internationale vejledning for at fortælle om, hvad de får af unikke kompetencer i udlandet, men mange studerende - uanset alder - er fortsat bange for at gå glip af vigtig faglig viden herhjemme.

Alternative løsninger er nødvendigt
Derfor er vi begyndt at tænke kortere alternativer i form af 2-ugers workshops. Her bliver KEA-studerende sat sammen med studerende fra partnerskoler i udlandet for at arbejde målrettet og praksisorienteret med "udfordringer fra det virkelige liv" leveret af erhvervslivet. Vi gør det allerede i Brasilien og i Toronto, og vi håber at kunne udvide denne form for samarbejde til mange flere lande. Lande som er relevante for vores studerende i deres senere arbejdsliv.

Der er dog to udfordringer ved denne form for samarbejde: Den første er, at det er en dyr fornøjelse. Erasmus eller andre mobilitetsordninger dækker ikke, og derfor skal KEA og partnerskolen selv betale for opholdet.

Det andet er, at vi rent ud sagt endnu ikke ved, om ministeriet vil regne denne form for udlandsophold med i deres opgørelse af de 50 procent. Men vi gør det, fordi det giver stor tilfredshed blandt de studerende fra alle de lande, som gør det, og de kommer hjem med et bredere udsyn og nye kompetencer.

En anden idé, som vi har på tegnebrættet i øjeblikket, er at lave obligatoriske udlandsophold. Tanken er, at KEA skal gøre det let for den studerende at rejse ud ved simpelthen at tilrettelægge uddannelsen således, at flere uger af uddannelsesforløbet foregår på en udenlandsk skole.

På den måde overtager KEA det store administrative arbejde, der ligger i at arrangere udlandsophold. Idéen er, at vi 'bytter' studerende, så for eksempel 20 KEA-studerende rejser til Sao Paulo, mens 20 brasilianske studerende omvendt drager mod København. Den dobbelthed øger også internationaliseringen i Danmark.

Udfordring ved udenlandsk praktik
Sidst skal det nævnes, at også praktikophold i udlandet giver en del udfordringer, selvom det er nemmere at få studerende i udenlandsk praktik end i studieophold af længere varighed.

KEA- studerende på erhvervsakademiuddannelser går i dansk praktik i deres sidste semester, og mange af vores dimittender får faktisk efterfølgende arbejde i deres praktikvirksomhed. Det er jo helt fantastisk; men også en udfordring, når man vil sælge udenlandsk praktik. For det er de færreste studerende, som efterfølgende bliver - eller har lyst til at blive - ansat i den udenlandske virksomhed.

Derfor er KEA begyndt at være mere omhyggelig med at udpege udenlandske praktikvirksomheder, som har en forbindelse til Danmark.

Ved at guide de studerende til for eksempel at vælge en Brasiliansk virksomhed, der har en afdeling i Danmark, eller vælge en stor dansk virksomhed med afdeling i Brasilien, vil det motivere de studerende yderligere til at tage af sted, fordi jobudsigten er større.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00