Pædagoger specialiserer sig væk fra arbejdsmarkedet
Mads Bang
JournalistDet kan blive vigtigere end i dag, at flere vælger en anden specialisering, hvis de skal have en specialisering, der matcher det, de kommer ud og arbejder med.
Rikke Skovgaard Andersen
Specialkonsulent, EVA
Antal | Procent | |
Børn og unge | 722 | 47 % |
Sociale problemer | 431 | 28 % |
Nedsat funktion | 398 | 26 % |
Total | 1551 | 100 % |
Kilde: Indberetninger fra 27 uddannelsesudbud. I denne tabel indgår ikke oplysninger for studerende, hvor specialisering ikke er oplyst. Det drejer sig om i alt 80 studerende. I alt 1631 studerende var i 3. praktik i efteråret/vinteren 2013 Bemærk at procentandelene summerer til mere end 100 pga. afrundingsfejl.
Nu viser et nyt notat fra Danmarks Evalueringsinstitut, EVA, at mange pædagoger specialiserer sig i den forkerte retning i forhold til behovet på arbejdsmarkedet. EVA har undersøgt hele den pædagogårgang, som var i deres sidste praktik i 2013.
"Det store arbejdsmarked ligger på normalområdet. Det betyder, at en ret stor andel af dem, der tager en pædagoguddannelse, kommer til at arbejde med normalområdet, selv om deres specialisering er indenfor et andet felt," siger specialkonsulent Rikke Skovgaard Andersen fra EVA, som har lavet notatet.
EVA's notat viser, at 47 procent vælger børn og unge, mens 53 procent har fået specialiseringen sociale problemer eller nedsat funktionsevne. Det billede stemmer overens med den evaluering Rambøll lavede af uddannelsen i 2012.
Dengang så Rambøll desuden på, hvad pædagogerne kom til at arbejde med, når de var færdige med deres uddannelse. Den undersøgelse viste, at 85 procent af de pædagoger, der havde specialiseret sig indenfor børn og unge, fik job indenfor det felt. Blandt de pædagoger, som havde valgt at specialisere sig i mennesker med sociale problemer, var det kun 31 procent, som arbejder med det felt, mens 46 procent fik job indenfor børne- og ungeområdet.
Dårligere match
Mens undersøgelsen altså bygger på den gamle uddannelse, så peger EVA på risikoen for, at den nye uddannelse kan skabe et endnu dårligere match mellem pædagogernes uddannelsesprofil og arbejdsmarkedet.
"Uddannelsen bliver mere specialiseret, og dermed bliver de studerende mere målrettede. Og derfor er det vigtigt, at flere studerende får en specialisering, der i højere grad matcher det felt, de kommer til at arbejde på," siger Rikke Skovgaard Andersen, som tilføjer, at tilrettelæggelsen af uddannelsen kan blive vigtig for, om det bliver et problem for pædagogerne. Men loven og bekendtgørelsen lægger op til øget specialisering.
"Det er måske meget fint nu, hvor uddannelsen er mere bred. Men der vil være øget specialisering med den nye uddannelse," siger Rikke Skovgaard Andersen og tilføjer:
"Det kan blive vigtigere end i dag, at flere vælger en anden specialisering, hvis de skal have en specialisering, der matcher det, de kommer ud og arbejder med."