Transportforsker efterlyser klar politisk tale om fartgrænser

TV: Der skal flere nuancer ind i debatten, når politikerne diskuterer højere fartgrænser. Højere fart betyder flere drab, men det gavner også samfundsøkonomien, og begge dele bør indgå i debatten, mener transportforsker fra DTU, Jeppe Rich.

Henrik Axel Lynge Buchter

Kan man komme hurtigere igennem landskabet, gavner det samfundsøkonomien. Men forskningen viser også, at højere fart betyder, at en større mængde af de uheld, der sker, i så fald vil resultere i drab.

Det er fakta i debatten om hastighedsbegrænsninger, lyder det fra Jeppe Rich, professor på DTU, der efterlyser, at debatten om højere fartgrænser i højere grad indeholder begge sider af sagen.

"Det har ligesom udviklet sig sådan, at man ikke kan sige, at det er ok at hæve fartgrænserne, selv om det formentlig vil generere nogle flere uheld, og det formentlig vil generere nogle flere trafikdræbte," lyder det fra Jeppe Rich, der indledningsvist præsenterede sine holdninger i et debatindlæg på videnskab.dk.

Altinget logoForskning
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget forskning kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00