Gennembrud i udforskningen af vigtigt blodprotein

Menneskekroppen indeholder et helt specielt protein, der har den unikke egenskab, at det destruerer sig selv efter nogle timers eksistens – det skal altså hele tiden gendannes og er ikke noget stabilt protein. Proteinet, der hedder PAI-1, har indflydelse på mange funktioner, bl.a. om størknet blod kan blive opløst.

Hvis man får en blodprop, skyldes det, at størknet blod sætter sig fast i et blodkar, og derfor er PAI-1 ekstremt vigtigt – for menneskekroppens overlevelse i almindelighed og for at kunne hjælpe mennesker med en blodprop eller andre blodsygdomme, hvor størkning spiller en rolle, i særdeleshed.

Det er nu lykkedes forskere fra Syddansk Universitet og Aarhus Universitet at aflure helt præcist, hvordan PAI-1 proteinet opfører sig i sin korte levetid. Med denne nye detaljerede kortlægning får forskerne en bedre forståelse af, hvordan proteinet reguleres, og det åbner mulighed for, at man bedre kan kontrollere, om det forårsager mere eller mindre størkning af blodet.

- Den form-ændring, vi studerer, er en af de største form-ændringer, man kender i proteinernes verden. Vores opdagelse giver direkte indsigt i mekanismen for denne form-ændring, og det giver os en fundamental ny viden om naturens virkemåde, siger Thomas J. D. Jørgensen, lektor og forskningsleder ved Institut for Biokemi og Molekylær Biologi, Syddansk Universitet.

Læs mere om gennembruddet