Mål for god undervisning skal stimulere uddannelser

INTERVIEW: I fremtiden vil videregående uddannelser blive målt på, om de evner at have de studerende i centrum for undervisningen. Det samme gælder underviserne, der kan se frem til pres fra ledelserne, spår direktøren for Danmarks Akkrediteringsinstitution.

Undervisere på de videregående uddannelser kan se frem til i højere grad at blive målt og vejet på deres evner som netop undervisere.
Undervisere på de videregående uddannelser kan se frem til i højere grad at blive målt og vejet på deres evner som netop undervisere.Foto: /ritzau/Daniel Hjorth
Kasper Kaasgaard

Det kan være svært at undgå lange, kringlede sætninger, når man taler om studentercentreret læring.

Når Anette Dørge, direktør i Danmarks Akkrediteringsinstitution, skal forklare begrebet, taler hun om ”et mindset” og bruger vendinger som ”aktiv medejer af egen læringsproces” og ”didaktiske pædagogiske undervisningsmetoder”.

Dyre ord eller ej er begrebet både vigtigt og aktuelt i uddannelsessektoren. Det er gået op for de fleste uddannelsesinstitutioner, og Anette Dørges institution har også kastet sig over at se på, hvordan de videregående uddannelser får sat den studerende i centrum.

”Der er kommet en meget større bevågenhed om læringstilgange og læringsteknikker. Vores arbejde vil være med til at skærpe opmærksomheden – og det vil blive det konkurrenceparameter, institutionerne vil blive målt på i de kommende år,” siger hun og fortsætter:

Jeg tror på, at et eksternt krav virker stimulerende. Det får institutionerne til at tage sig lidt mere sammen.

Anette Dørge
Direktør, Danmarks Akkrediteringsinstitution

”Det vil blive lige så vigtigt som gode forsknings- og vidensmiljøer. De bedste amerikanske universiteter, som vi altid fremhæver, er kendt for den rigtig gode undervisning.”

Mål skal virke stimulerende
Da 48 europæiske regeringer i 2015 vedtog nye fælles mål og standarder for deres videregående uddannelser, blev studentercentreret læring nævnt for første gang.

I den anledning har Danmarks Akkrediteringsinstitution lavet en rapport, der ser på, hvad det betyder i både europæisk og dansk sammenhæng.

Rapporten skal tjene som inspirationskilde og ikke mindst oplyse om, at studentercentreret læring fremover bliver et formelt krav til de videregående uddannelser herhjemme. Fra 2019 vil Danmarks Akkrediteringsinstitution nemlig systematisk tjekke uddannelsesinstitutionernes arbejde med den studentercentrerede læring.

I rapporten identificerer de fem temaer, som er vigtige for at få sat de studerende i centrum. De fem temaer er:

Dokumentation

Studentercentreret læring:

Handler om at udvikle studerende med evne til at reflektere og agere selvstændigt med henblik på at besidde arbejdsmarkedsrelevante kompetencer.

Uddannelsesforløbene er kendetegnet ved at:

• Tage udgangspunkt i studerendes forskelligheder i planlægningen af uddannelsesforløbene og i tilrettelæggelsen af det enkelte læringsforløb
• Anvende forskellige pædagogiske og didaktiske tilgange og tilpasse dem til den konkrete læringssituation
• Underviserne er bevidste om underviserrollen i forskellige læringssituationer
• Forudsætte gensidig respekt og dialog mellem underviser og studerende
• Give de studerende medindflydelse på egen læring ved at tilbyde fleksibilitet og valgmuligheder i læringsforløbet
• Sikre at de studerende får tilstrækkelig feedback, både på deres løbende faglige udvikling og præstation til eksamen.

Kilde: "Hovedperson i egen læring - Studentercentreret læring i dansk og europæisk perspektiv", Danmarks Akkrediteringsinstitution.










0:000:00