Læreruddannelsen skal ikke fredes i kommende udspil, mener formand for Professionshøjskolerne

Selvom de første studerende på den nye læreruddannelse knap har gået på uddannelsen i et år, opfordrer forkvinden for Danske Professionshøjskoler regeringen til at tage læreruddannelsen med i en kommende reform af hele sektoren.

Den seneste reform af læreruddannelsen indførte mere praktik. Nu kan uddannelsen blive ramt af nye forandringer, idet regeringen arbejder med et udspil til en reform af alle professionsuddannelser.
Den seneste reform af læreruddannelsen indførte mere praktik. Nu kan uddannelsen blive ramt af nye forandringer, idet regeringen arbejder med et udspil til en reform af alle professionsuddannelser.Foto: Søren Bidstrup/Ritzau Scanpix
Chris LehmannSigne Løntoft

Den nyeste reform af læreruddannelsen har fungeret i under et år. Men nu kan en ny reform være på vej. 

For læreruddannelsen skal ikke fredes, når regeringen spiller ud med en reform af professionsuddannelserne, mener Camilla Wang, som er rektor på professionshøjskolen Absalon og forkvinde for Danske Professionshøjskoler. 

"Så kan det jo godt være, at uddannelserne skal være omfattet på forskellige måder, for de har jo forskellige udgangspunkter i dag, så reformen ikke er one size fits all," siger hun.

{{toplink}}
Læs også

Når Camilla Wang melder ud, at læreruddannelsen som udgangspunkt skal indgå, skyldes det håbet om en stor og gennemgribende reform.

Professionsuddannelserne har nemlig grundlæggende problemer, siger hun.

"Ellers frygter vi, at det hurtigt kan blive for smalt og partikulært," siger hun.

Regeringen forventes at spille ud med en reform af professionsuddannelserne i løbet af maj.

En reform skal blandt andet øge optaget og mindske frafaldet på de store velfærdsrettede professionsuddannelser.

0:000:00