Debat

DI om eksportstrategi: Gå efter hovedmarkederne

DEBAT: Blandt eksportstrategiens mange tiltag fortjener eksportprogrammet til Tyskland, Storbritannien og USA særlig opmærksomhed, mener DI Energis branchedirektør, Troels Ranis.

På billedet ses Las Vegas – en by, der bruger enorme mængder af energi.
På billedet ses Las Vegas – en by, der bruger enorme mængder af energi.Foto: Søren Bidstrup / Scanpix
GDPRDeleted
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Troels Ranis
Branchedirektør for DI Energi

Danske virksomheder, som eksporterer energiteknologi, skal selvfølgelig være til stede over hele verden. Vi har de teknologiske løsninger klar, når landene i den vestlige verden omstiller fra fossile brændstoffer til vedvarende energi. Og vi bidrager, når asiatiske og afrikanske lande leverer energi til deres befolkninger.

Når det er sagt, er der god grund til at prioritere eksportindsatsen på de største og mest perspektivrige markeder højt. Derfor er det positivt, at regeringen i sin eksportstrategi på energiområdet vil lancere et særligt eksportprogram rettet mod Tyskland, Storbritannien og USA, der tilsammen står for over 40 procent af branchens eksport.

Flere byer, stater, egne
Virksomhederne har allerede godt fat i disse store markeder, men vi er slet ikke i mål. Potentialet er kæmpe stort. Vi kan sælge meget mere til disse lande, og selv om vi allerede har fat i gode kunder, er der mange nye at få – både private og offentlige.

Fakta
Deltag i debatten!
Send en mail til [email protected]

Eksportstrategien er en hjælp til at nå videre ud til flere byer, stater og egne af de store lande og til at opbygge partnerskaber mellem lokale partnere og stadig flere danske virksomheder.

Lad mig som et eksempel tage branchens største eksportmarked, Tyskland. Her lanceres med strategien et eksportprogram, der skal sikre en stærk dialog mellem danske og tyske energimyndigheder og virksomheder. Krumtappen i samarbejdet er aftaler om dialog mellem energimyndighederne i Danmark og udvalgte tyske delstater med stort energiforbrug og stor økonomisk formåen såsom Nordrhein-Westfalen og Baden-Württemberg.

Det er en enorm udfordring for Tyskland at gennemføre den omstilling til tiden og inden for budgettet. Derfor søger tyskerne inspiration, og de anerkender og efterspørger de danske kompetencer og produkter. 

Troels Ranis
Branchedirektør for DI Energi

Tyskland efterspørger det danske
Tyskland har vedtaget en omfattende energiomstilling, Energiewende, med ambitiøse klimamål og en beslutning om at lukke landets a-kraftværker senest i 2022. Det er en enorm udfordring for Tyskland at gennemføre den omstilling til tiden og inden for budgettet.

Derfor søger tyskerne inspiration, og de anerkender og efterspørger de danske kompetencer og produkter. Der er altså en stor åbenhed og nysgerrighed for dansk teknologi og erfaringer i hele Tyskland.

Det så vi tydeligt på den internationale energikonference Berlin Energy Transition Dialogue i marts, hvor den tyske regering satte sit eget Energiewende til debat med internationale partnere med Danmark fremhævet som partnerland. Med eksportprogrammet får vi mulighed for at levere et endnu stærkere partnerskab mellem energimyndigheder og virksomheder i Danmark og Tyskland.

Programmet bakkes op af gensidige inspirationsbesøg af virksomheder og myndigheder, deltagelse på messer og udstillinger, faglige forløb med brancheforeninger og stærkere branding af Danmark i Tyskland – blandt andet gennem en tysk version af den officielle branding-website for det grønne Danmark – www.stateofgreen.com/de.

Opmærksomhed til hovedmarkederne
Vi bør bruge eksportstrategien som startsignal til en bredt anlagt offensiv med opbygning af stærkere partnerskaber i Tyskland, Storbritannien og USA, hvor vi får flere lokale aktører i dialog, giver dem en dosis dansk inspiration og følger op med egne markedsførings- og salgsfremstød.

I Tyskland har man Energiewende som sin brændende platform. I Storbritannien er der styrket forsyningssikkerhed og klimamål som skal nås – uanset Brexit. I USA skal der fortsat investeres stort i forbedret energiinfrastruktur – herunder vindkraft, fjernvarme og energieffektive løsninger.

Eksportstrategien rummer løfterige initiativer, som skal styrke dansk eksport til hele verden. Vi vil rette særlig opmærksomhed mod det partnerskab, som skal opbygges med vores tre hovedmarkeder gennem eksportprogrammet. Til glæde for deres energiomstilling og for vores eksport.

Dokumentation

Den nye eksportstrategi

Visionen bag regeringens nye strategi er, at Danmark skal forblive foregangsland og udnytte sine styrkepositioner på energiområdet.

Eksporten af energiteknologi skal som minimum fordobles fra cirka 70 milliarder kroner i 2015 til over 140 milliarder kroner i 2030, ligesom Danmark fortsat skal være europamester i eksport af energiteknologi.


Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Troels Ranis

Vicedirektør, Dansk Industri
cand.scient.adm. (Roskilde Uni. 1997)

0:000:00