Hegelund og Mose: Skibet sejler under nyt navn
Mandagstræneren: Med et navne- og logoskift har traditionsbundne Danmarks Rederiforening foreløbig afsluttet sin forandringssejlads hen mod nutidig interessevaretagelse. Flere organisationer har med mere eller mindre held bokset med navneændringer – en anledning til at fintune måden at arbejde politisk på.
Susanne Hegelund
KommentatorPeter Mose
KommentatorRedernes politiske fornyelsesintentioner har været at signalere erhvervets samfundsnytte; et populært valg i mange erhverv oven på finanskrisen.
Peter Mose & Susanne Hegelund
Rederne følger femi-trenden i erhvervsorganisationerne, hvor tidligere kvindelige politikere og embedskvinder på række har sat sig i direktørstolene som selve symbolet på ”nye tider”.
Peter Mose & Susanne Hegelund
Matadors enkefru Fernando Møhge var stadig i sin bedste alder, da Dampskibsrhederi-Foreningen som en af landets første lobbyorganisationer i 1884 så dagens lys.
Inspireret af erhvervsmanden C.F. Tietgen var trenden på det tidspunkt, at byerhvervene skulle lobby-samarbejde som modspil til det hidtil så enerådende landbrugserhverv. Man skulle ”verve selve Landets Lovgivningsmagt til virksom Kampfælle i den det danske Erhvervsliv forestaaende Konkurrence-Kamp,” som Tietgen opmuntrende formulerede det.
Siden i torsdags har redernes interesseorganisation sejlet under nyt navn: Danmarks Rederiforening er blevet til Danske Rederier. Med det nye navn kan lobbyisterne sætte den foreløbig sidste streg på søkortet i de senere års fornyelsesstrategi, hvis formål har været at fremtidssikre en af de historisk set mest indflydelsesrige interesseorganisationer herhjemme.