Debat

Ikea: Genanvendelse bidrager positivt til bundlinjen hver dag

DEBAT: Genanvendte materialer er en fordel, fordi vi bliver mindre afhængige af fluktuerende råmaterialepriser. Men omstillingen til cirkulære løsninger skal være en integreret del af en virksomheds forretningsmodel, skriver Jonas Engberg fra Ikea.

Produkter skal have en længere levetid, og materialer skal kunne genanvendes. Her opmagasineres brugte kontormøbler til genbrug.
Produkter skal have en længere levetid, og materialer skal kunne genanvendes. Her opmagasineres brugte kontormøbler til genbrug.Foto: /ritzau/Miriam Dalsgaard
Kirsten Ida Enemark
GDPRDeleted
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Jonas Engberg
Sustainability Manager, Ikea

En af de største trusler mod Ikeas forretning i fremtiden er det øgede tryk på jordens ressourcer og de miljømæssige og økonomiske følger af dette. Cirkularitet er derfor ikke bare noget, vi taler om i Ikeas miljøafdeling. Det er nødvendigt for os, at vi, i samarbejde med hele vores værdikæde, vores kunder og samfundet som helhed, tænker i nye baner. Bæredygtighed og cirkulære processer er derfor i dag fuldt integrerede elementer i vores forretningsstrategi, og de bidrager positivt til vores bundlinje hver eneste dag.

En del af udviklingen i vores produktions- og produktdesign består i at genanvende materialer, så det samme træ, bomuld og plastik anvendes flere gange. Derfor anvender vi næsten udelukkende enten genanvendte, genanvendelige eller fornybare materialer (98 procent i 2016, med mål om 100 procent i 2020).

Vi introducerer hele tiden nye produkter, som helt eller delvist er produceret af genanvendte materialer. I dag er 4 procent af den samlede mængde træ og 18 procent af den bomuld, vi bruger, genanvendt, og 24 procent af al plastik, vi bruger i produkterne, er enten biobaseret eller genanvendt.

Fakta
Deltag i debatten!

Den udvikling er ikke kun en fordel, fordi vi i stigende grad frigør os fra fluktuerende råmaterialepriser, som i større eller mindre grad påvirkes af geopolitiske forhold. Det er også med til at sikre teknologisk udvikling og fremtidig tilgængelighed af materialer til priser, vi kan planlægge langsigtet ud fra.

Jo længere levetid, jo bedre
Produkternes levetid er naturligvis et tema, vi arbejder med. Både ved kontinuerligt at optimere kvaliteten og ved at gøre udskiftningerne i indretningen derhjemme, som eksempelvis er nødvendige i forbindelse med skiftende livssituationer, lettere og mindre omkostningstunge, for eksempel ved at arbejde med modulopbygning af produkter, så de kan have forskellige funktioner.

En del af udviklingen i vores produktions- og produktdesign består i at genanvende materialer, så det samme træ, bomuld og plastik anvendes flere gange.

Jonas Engberg
Sustainability Manager, Ikea

På lidt længere sigt vil vi gerne udvikle services og produkter, som kan hjælpe vores kunder med de ting, de allerede har (reparation, personificering, opgraderinger, videresalg med videre), og vi arbejder generelt for at understøtte genbrug.

Vi er meget bevidste om, at rigtig mange Ikea-produkter bytter hænder og sælges brugt. Det, synes vi, er fantastisk, og vi vil også gerne medvirke yderligere til dette. I udvalgte varehuse i Danmark afprøver vi derfor for tiden et koncept, hvor vi køber brugte møbler tilbage fra kunderne og sælger dem igen i ’Rodebutikkerne’.

Vi lærer kunderne om affaldssortering
Som et resultat af ressourcestrategien er mange kommuner i øjeblikket ved at udrulle nye sorterings- og indsamlingssystemer i Danmark, hvilket jo stiller nye krav til den sortering, som vi som borgere foretager derhjemme.

Vi sælger i dag en hel del affaldssorteringsløsninger i vores varehuse, og vi har for eksempel indledt et samarbejde med Aalborg og Aarhus kommuner om at medvirke i at vise, hvordan vores kunder kan indrette sig med sorteringsbeholdere, som passer til de individuelle krav, de enkelte kommuner nu stiller, og samtidig give eksempler på, hvad genindvundne materialer kan blive til.

Vi håndterer også en stor mængde materialer i dagligdagen i vores varehuse, og vi har stort fokus på at sikre, at så meget som muligt af det bliver genanvendt. Det betyder, at vi for eksempel sidste år i vores danske varehuse sorterede cirka 90 procent af affaldet i rene fraktioner, og at vi tjente omtrent 800.000 kroner på det.

Vi ser for tiden på, hvordan vi kan effektivisere håndteringen og anvendelsen af de materialer, vi har i vores enheder, så endnu mere af det kan fødes tilbage i vores egen produktion, og allerede i dag har vi produkter, som er produceret af emballageplast og –pap fra vores varehuse.

En forudsætning for en god forretning
Udgangspunktet for denne debat er, om cirkulær økonomi har potentialet til at blive et nyt væksteventyr for Danmark. Fra Ikeas synspunkt er det væsentligt at understrege, at det for længe siden er holdt op med at være en diskussion, om vi skal den vej.

Ligeledes er vi også langt ovre det punkt, hvor vi så en miljømæssig bæredygtighed som noget, der står i modsætning til økonomisk bæredygtighed. Vi kan ikke det ene uden det andet, og cirkulær økonomi er en væsentlig forudsætning for en god og levedygtig forretning – også på helt kort sigt.

For os er der ingen tvivl om, at udviklingen globalt går i retning mod meget mere cirkularitet, og at det går stærkt. Det er derfor mere et valg, vi som samfund skal træffe: Vil vi i Danmark være med i front, eller vil vi vente og satse på at hoppe på senere?

Der er brug for at tænke i nye baner og på tværs af traditionelle brancher – og måske også traditionelle politiske skel – og indlede nye samarbejder og partnerskaber, og det vil vi meget gerne være med til. Det kan måske være svært at udfordre det gængse, men det det er ikke et alternativ at stå stille eller at trække i den anden retning. Det har vi nemlig hverken råd eller ressourcer nok til.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Jonas Engberg

Klimachef, Coop Danmark

0:000:00