Nu er Egholmmotorvejen en realitet. Men modstanden imod gigantprojektet fortsætter ved domstolene

Den tredje Limfjordsforbindelse er efter årtiers diskussioner endeligt vedtaget i Folketinget. Men modstandskampen imod det store motorvejsprojekt er ikke slut, varsler borgergruppe. Nu skal lovligheden prøves ved domstolene. 

Den tredje Limfjordsforbindelse skal løbe over øen Egholm. Det har et politisk flertal vedtaget tirsdag. 
Den tredje Limfjordsforbindelse skal løbe over øen Egholm. Det har et politisk flertal vedtaget tirsdag. Foto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix
Daniel Bue Lauritzen

Aalborg får en tredje fast forbindelse over Limfjorden.

Det bekræftede et politisk flertal endeligt, da anlægsloven for det enorme motorvejsprojekt blev stemt igennem i Folketinget tirsdag eftermiddag.

Dermed er der umiddelbart sat punktum for over et halvt århundredes debat om, hvor den tredje Limfjordsforbindelse skal bygges. 

Det glædede transportminister Thomas Danielsen (V) sig over under tredjebehandlingen i Folketingssalen.  

”Det er den linjeføring, som håndterer de trafikale udfordringer bedst. Det er ikke noget, vi gætter på. Det er noget, der er lavet særdeles grundige undersøgelser omkring,” sagde han. 

Den konkrete linjeføring over øen Egholm har været det eneste projekt, der er blevet seriøst overvejet af myndighederne siden 2014.

Projektet er løbende blevet kritiseret af både eksperter, borgergrupper og politiske partier på Christiansborg for at have for små trafikale gevinster sammenholdt med miljøgenerne og den næsten ti milliarder kroner store anlægsudgift.

Det skete også under tredjebehandlingen, hvor både SF, Enhedslisten, Alternativet og løsgængeren Theresa Scavenius udtrykte sig særdeles kritisk om projektet og den løbende lovgivningsproces. 

De fremhævede blandt andet, at projektøkonomien er tvivlsom, da samfundets gevinst i form af tidsgevinster og reduceret trængsel på de eksisterende forbindelser over Limfjorden kun akkurat opvejer samfundets investering og de miljøgener, der følger med et motorvejsprojekt i Egholmsforbindelsens kaliber.

Artiklen fortsætter under billedet.

Egholmforbindelsen går vest om Aalborg og over øen Egholm.
Egholmforbindelsen går vest om Aalborg og over øen Egholm. Foto: Vejdirektoratet

Modstanden fortsætter

Selvom Egholmforbindelsen er vedtaget ved lov, stopper modstanden imod projektet ikke.

Tværtimod ser formand for Borgerbevægelsen imod en motorvej over Egholm, Louise Faber, anlægsloven som et redskab, der kan bruges i det videre modstandsarbejde.

"Vi har egentlig set frem til den her dag," siger hun.

Med vedtagelsen af anlægsloven bliver det nemlig muligt at få prøvet lovligheden af forbindelsen ved domstolene, og det er præcis, hvad modstandsgruppen nu har tænkt sig at gøre.

Ifølge borgerbevægelsen er anlægsloven nemlig i strid med både EU’s habitat-, vandramme- og VVM-direktiver, blandt andet fordi dele af den nødvendige miljøbeskyttelse af eksempelvis grundvand først skal planlægges senere.

Dertil kommer, at det ifølge borgerbevægelsen slet ikke er lovligt at anlægge et motorvejsprojekt i områder med beskyttet natur, hvis der er alternative muligheder.

"Vi mener ikke, at man kan vedtage en anlægslov på det grundlag, der foreligger nu. Nu kan vi få efterprøvet, om der er hold i vores argumenter," siger Louise Faber.

Transportminister Thomas Danielsen nævnte fra talerstolen i Folketingssalen selv bekymringerne for, om anlægsloven er i strid med de forskellige EU-direktiver. 

Ministeren afviste det hele.

Borgerbevægelsen har nu de næste seks måneder mulighed for at lægge sag an imod staten for at lovgive i strid med EU-direktiverne. 

Økonomien er på vippen

Egholmforbindelsen bliver af fortalerne omtalt som et projekt, der er nødvendigt at gennemføre for at sikre regional udvikling i Nordjylland og for at nedbringe trængslen på de eksisterende forbindelser.

Men forbindelsen er et relativt uattraktivt projekt i et traditionelt samfundsøkonomisk perspektiv. 

I de seneste samfundsøkonomiske beregninger, der er lavet i år, er forbindelsen således vurderet til at have en intern rente på bare 3,5 procent, hvilket er minimumsbarren for, hvornår et projekt i udgangspunktet er anbefalelsesværdigt at gennemføre.

Tirsdag kunne Ingeniøren så oven i købet fremlægge et hidtil ubeskrevet notat fra Vejdirektoratet, hvor den interne rente i projektet er beregnet til 3,2 procent.

Forskellen på de to samfundsøkonomiske beregninger er, om den såkaldte arbejdsudbudsforvridning er regnet med eller ej. 

Den giver i sig selv et rungende minus på 900 millioner kroner, hvilket betyder, at projektet bliver en underskudsforretning for samfundet, når den regnes med. 

Det var den ikke i de beregninger, som transportministeren fremlagde for Folketinget tidligere på foråret.

Derfor anklagede Alternativets klimaordfører, Torsten Gejl, under et åbent samråd tirsdag morgen transportministeren for at have lavet en ”skrivebordsøvelse” for at få projektet til at se bedre ud på papiret. 

Det afviste ministeren dog blankt.

”Vi er ikke reddet af nogen skrivebordsøvelse,” sagde han under samrådet. 

Ifølge den seneste den vejledning i samfundsøkonomisk metode fra Finansministeriet fra juni 2023 skal arbejdsudbudsforvridningen nemlig ikke inkluderes, når myndighederne regner på projekteres rentabilitet. 

Derfor er det mest retvisende ikke at regne den med, forsvarede transportministeren sig under samrådet.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Thomas Danielsen

Transportminister, MF (V)
lastvognsmekaniker, bankrådgiver (Sparekassen Holstebro 2009)









0:000:00