Rapport fra fjernvarmens nyeste våben i kampen mod Finansministeriet

INTERVIEW: Finansministeriet har skruet bissen på. Derfor svarer Dansk Fjernvarme igen med et forstærket sekretariat. Direktør Kim Mortensen taler ud om ideologiske embedsmænd og Lilleholts afmagt.

Foto: Soffi Chanchira Larsen/Dansk Fjernvarme
Klaus Ulrik Mortensen

Nye tider kalder på nye metoder. Nye forsvarsværker til at beskytte sig mod de konstante bombardementer fra centraladministrationen.

Det er derfor, at Altinget tirsdag formiddag kan tage elevatoren tre etager ned og møde direktør i Dansk Fjernvarme Kim Mortensen, som viser rundt i de endnu halvnøgne lokaler i kontorbygningen på Ny Kongensgade.

Efter gennem tre år at have haft en diminutiv forpost i det centrale København er tiden nu kommet til en opgradering til et egentligt sekretariat. Herfra kan brancheorganisationen med hovedsæde i Kolding traktere og bekrige den evige strøm af politikere, konsulenter og øvrige interessenter, som er med til at forme fjernvarmens eksistensvilkår.

Og at det er nødvendigt med en oprustning, er Kim Mortensen ikke i tvivl om. Man behøver blot skæve til striben af effektiviseringsudspil fra regeringen, argumenterer han.

Jeg kan ikke mindes, at ønsket om en liberalisering af sektoren nogensinde er blevet fremsat som et bredt politisk krav. Det er et ønske, som har eksisteret primært på et embedsniveau, og det er for mig at se problematisk, at vi i Danmark har et embedsværk, der agerer så ideologisk, som tilfældet her er det.

Kim Mortensen
Direktør, Dansk Fjernvarme

Afvent resultater af benchmarking
Men spørgsmålet, som Altinget falder tilbage i stolen ved mødebordet for at få besvaret, er, om det er en kamp, der overhovedet kan vindes. Eller om modstanderen personificeret ved Finansministeriets stædige regnedrenge er så stærk, at man er dømt til at tabe.

En af efterårets store sager i forsyningssektoren bliver præsentationen af den forsyningsstrategi, som Finansministeriet sendte i udbud i slutningen af 2015, og som McKinsey efter tre måneders analyse afleverede før sommerferien.

Endnu mangler den at blive præsenteret for andre end de mest centrale aktører. Men det oplyses, at den peger på samlede effektiviseringer i sektoren på 7,1 milliarder kroner. Heraf skal de 2,3 milliarder findes i fjernvarmesektoren. Et beløb, der ifølge Kim Mortensen svarer til sektorens samlede udgifter til løn, drift og vedligehold.

“Det er vigtigt at understrege, at vi ikke er modstandere af effektiviseringer. Alle kan blive mere effektive. Og vi kan også se, at fjernvarmepriserne siden 2008 har holdt sig i ro, mens forbrugerindekset i samme periode steg med 10 procent,” siger direktøren og fortsætter:

“Lige nu er vores udfordring dog, at den benchmarking af sektoren, som var en del af den politiske aftale fra foråret om at høste gevinster for en halv milliard kroner i 2020, endnu mangler at blive gennemført. Det betyder, at vi i dag ikke kan måle, hvordan selskaberne klarer sig imod hinanden, og på den baggrund giver det ikke mening at stramme kravene yderligere.”

Et spørgsmål om ideologi
Debatten om effektiviseringskrav i forsyningssektoren har nu kørt i over 15 år. Er det et udtryk for, at I ikke har været gode nok til at komme kravene i møde?

“Jeg ser det primært som et ideologisk spørgsmål. Man har i Finansministeriet set sig varm på ideen om, at her er en sektor, som ikke er underlagt de frie markedskræfter, og som derfor må kunne skaffe penge til statskassen. Det er de sidste par år så blevet koblet med, at en række andre investorer leder efter steder nye steder at få afkast af deres penge.”

“Men vi køber ikke præmissen om, at markedet skulle kunne skabe en mere effektiv sektor. Det er der ikke skyggen af bevis for andet end teoretiske antagelser. Tværtimod ser vi, at udlandet misundeligt skeler til, hvordan vi har fået udbredt fjernvarmenettet, samtidig med at vi har formået at holde priserne nede.”

Nye tiltag gør mere skade end gavn
Men kunne man ikke forestille sig, at der efter årtier med hvile i sig selv-modellen var gevinster forbundet med at styre efter markedets præmisser. Hovedparten af ledningerne ud til husene er jo lagt?

“Vi kan bare se på, hvad der er sket de stedet i Europa, hvor man har eksperimenteret med at bortsælge forsyningerne. Her bremser det al udvikling og innovation.”

“Jeg tror, at den bedste løsning nu er at vente på svar fra den benchmarking, som om et par år vil kunne vise, hvordan de offentlige, private og forbrugerejede fjernvarmeselskaber klarer sig i konkurrence mod hinanden. Og så længe vi ikke er klogere, end vi er, risikerer nye tiltag kun at gøre mere skade end navn.”

Finansministeriet overtager styringen
Alligevel kører man fra regeringens side på. Hvordan forklarer du, at en minister som Lars Christian Lilleholt (V) med en fortid i fjernvarmesektoren skulle være så uvidende om branchens vilkår, at han ikke kender til jeres argumenter?

“Problemet er, at arbejdet med en ny forsyningsstrategi ikke ledes af Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet, men derimod af Finansministeriet. Det er Finansministeriet, der har bestilt rapporten fra McKinsey. Og det er herfra, at presset for en ny regulering af forsyningssektoren kommer.”

“I mine fem år som direktør i Dansk Fjernvarme har jeg set en tendens i retning af, at Finansministeriet overtager flere og flere opgaver fra ressortministerierne. Det betyder, at de personer, der udvikler nye strategier, er mindre inde i substansen end tidligere.”

Lilleholt har den fornødne viden
Betyder det så, at det i praksis er ligegyldigt, hvem der er minister for forsyningsområdet?

“Sådan ser det i al fald ud. Lilleholt har alle forudsætninger for at træffe de rigtige beslutninger. Han kender kulturen i fjernvarmesektoren og ved, hvordan selskaberne er bygget op. Alligevel er han gang på gang med til at træffe beslutninger, som trækker i den gale retning.”

“Alle ved, at en analyse, som peger på gevinster på 7,1 milliarder kroner, udelukkende er udtryk for ‘tænk på et tal’. Nu risikerer vi, at analysen bliver fremlagt samtidig med efterårets skatteforhandlinger. Og at forsyningssektoren dermed ender med at blive taget som gidsel i et forløb, der mest af alt handler om at sikre regeringens egen overlevelse.”

Er kampen tabt på forhånd?
Efter at affaldssektoren i årevis havde kæmpet imod en liberalisering af det forbrændingsegnede affald, kom regeringen før sommer alligevel med et forslag, som lægger op til netop en sådan liberalisering. Hvad får dig til at tro, at man helmer, før også fjernvarmesektoren er blevet underlagt markedslogikken?

“Det er interessant, at Finansministeriet har kørt kampagne imod forsyningssektorerne så langt tilbage, som jeg kan huske. Men jeg kan ikke mindes, at ønsket om en liberalisering af sektoren nogensinde er blevet fremsat som et bredt politisk krav. Det er et ønske, som har eksisteret primært på et embedsniveau, og det er for mig at se problematisk, at vi i Danmark har et embedsværk, der agerer så ideologisk, som tilfældet her er det.”

“Nu er der tilmed sket det, at flere partier og private investorer har fået øjnene op for, at der er penge at hente i forsyningssektoren. Og den kombination kan da godt gøre mig lidt nervøs for branchens fremtid.”

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Kim Mortensen

Direktør, Dansk Fjernvarme, fhv. MF (S)
elektriker (Esbjerg Tekniske Skole 1986)

0:000:00