Debat

Styrelse: Tre skridt til digital tryghed i Danmark

DEBAT: Vi skal fastholde danskernes tillid til den offentlige sektor i et digitalt Danmark, skriver vicedirektør i Digitaliseringsstyrelsen, Rikke Hougaard Zeberg. Hun fremhæver tre områder, der skal sikre borgernes digitale tryghed.

Vicedirektør i Digitaliseringsstyrelsen, Rikke Hougaard Zeberg, fremhæver tre områder, der skal sikre borgernes digitale tryghed.
Vicedirektør i Digitaliseringsstyrelsen, Rikke Hougaard Zeberg, fremhæver tre områder, der skal sikre borgernes digitale tryghed.
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Rikke Hougaard Zeberg
Vicedirektør i Digitaliseringsstyrelsen

It-systemer og infrastruktur skal fra starten designes, så de forebygger brud på borgenes privatliv, fremfor at det efterfølgende indbygges. Dermed bliver løsningerne mere sikre og i sidste ende billigere.

Rikke Hougaard Zeberg
Vicedirektør i Digitaliseringsstyrelsen

Med den nuværende fællesoffentlige digitaliseringsstrategi har vi haft fokus på, at op mod 80 procent af borgernes og virksomhedernes kommunikation med myndighederne skulle blive digital.

Fakta
En ny fællesoffentlig digitaliseringsstrategi er på vej og skal være med til at modernisere og effektivisere den offentlige sektor.

Altinget benytter anledningen og spørger et debatpanel: Hvordan harmonerer ambitionerne om digital forvaltning med traditionelle retspolitiske hensyn og forvaltningsretlige principper om at beskytte personlige og følsomme oplysninger om borgerne?

Du kan også deltage i debatten. Send dit indlæg til [email protected]

Det har været en kæmpe omstilling – men heldigvis er vi godt på vej, og vi forventer at nå målet ved udgangen af året.

Et naturligt næste skridt er at arbejde med, hvordan vi skaber de bedste vilkår for at være digital borger i det offentlige Danmark. Særligt skal vi tage vare på den tillid, befolkningen har til den offentlige sektor, og vi skal have fokus på borgernes tryghed, når de er digitale med myndighederne. Det er nemlig en forudsætning for, at vi kan digitalisere og dermed effektivisere den måde, vi leverer den offentlige service på.

Som jeg ser det, er der tre områder, der har væsentlig betydning for borgernes digitale tryghed.

Kompetencer som digital borger
For det første handler tryghed om den enkeltes tillid til egne evner og kompetencer som digital borger.

Vi skal vedvarende arbejde for, at borgerne oplever, at de har den tilstrækkelige viden og de nødvendige kompetencer til at varetage den digitale kommunikation med myndighederne. Og at de får den rette hjælp og støtte, hvis de har behov for det. I dag er der hjælp at hente på bibliotekerne og i borgerservice, lige som Ældre Sagen og andre tilbyder kurser, hvor man kan blive klædt på til den digitale kommunikation.

Og lad mig i den forbindelse lige slå fast: Danskerne har i høj grad taget Digital Post til sig. 4,3 millioner danskere over 15 år modtager posten digitalt, og 94 procent af alle de tilmeldte har logget ind i deres digitale postkasse siden 1. november 2014.

Fritaget for Digital Post
Det er dog ikke alle borgere, der kan bruge Digital Post. Og så skal de heller ikke. Har man for eksempel en funktionsnedsættelse, eller mangler man sprogkundskaber eller det nødvendige it-udstyr – så kan man blive fritaget fra Digital Post. 11 procent af befolkningen er i dag fritaget fra Digital Post. Kommunerne fritager løbende de borgere, der ikke kan bruge Digital Post – og sådan skal det naturligvis være.

For at styrke danskernes viden og kompetencer som digitale borgere afvikler vi i oktober og november to landsdækkende kampagner. Vi søsætter en kampagne særligt rettet mod de grupper af borgere, der har det svært med den digitale kommunikation med myndighederne. Digitaliseringsstyrelsen samarbejder desuden med Finansrådet om at skabe fokus på informationssikkerhed. Kampagnen skal gøre borgerne opmærksomme på phishing og affotografering af NemID nøglekort. Og der sættes spot på, hvad virksomhederne kan gøre for at undgå ransomware (dvs. skadelig software, der spærrer for adgang til brugerens data og programmer og derefter anvendes til afpresning).

Informationssikkerhed i højsædet
For det andet handler tryghed i det digitale samfund netop om sikkerhed: at borgere og virksomheder har tillid til, at informationssikkerheden hos myndighederne håndteres professionelt og betryggende.

Det er nødvendigt, at hele den offentlige sektor arbejder mere ensartet, systematisk og professionelt med sikkerheden. På statens område sker det blandt andet med implementering af den internationale sikkerhedsstandard ISO27001. Og vi bør have fokus på de offentligt ansattes digitale kompetencer, så de for eksempel er rustet til sikkert at håndtere borgernes data.

Og i nye digitale løsninger, systemer og services skal sikkerhed i højere grad indtænkes i udviklingsforløbet fra starten ud fra tankerne om blandt andet privacy by design. It-systemer og infrastruktur skal fra starten designes, så de forebygger brud på borgenes privatliv, fremfor at det efterfølgende indbygges. Dermed bliver løsningerne mere sikre og i sidste ende billigere.

Brugeroplevelsen skal løftes
For det tredje handler digital tryghed om, at borgerne oplever en samlet og sammenhængende digital service, der er let at bruge – og hvor man ikke er bange for at overse eller misforstå noget væsentligt.

Vi bør give de offentlige digitale løsninger et løft. Det gælder både de fælles portaler som borger.dk og Virk, og det gælder de selvbetjeningsløsninger, som borgerne skal benytte. Vi er nødt til at skabe bedre brugeroplevelser, hvis vi skal gøre mødet med den offentlige sektor mere enkelt og trygt – og mere effektivt.

Tryghed og tillid i et digitalt samfund handler således om mange ting. En ny fællesoffentlig digitaliseringsstrategi skal sætte ind på alle disse områder, så danskerne fortsat får en god oplevelse af den stigende digitalisering af den offentlige sektor. Arbejdet er helt sikkert ikke afsluttet i 2020. Men det er den rigtige kurs, hvis vi ønsker et stærkere og mere trygt digitalt samfund.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Rikke Hougaard Zeberg

Direktør, Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur
cand.merc.jur. (Aarhus Uni. 1995)

0:000:00