KL-formand ignorerer principiel afgørelse fra Ankestyrelsen

KLAGE: KL-formand Martin Damm (V) har som borgmester i Kalundborg i månedsvis siddet en principafgørelse fra Ankestyrelsen overhørig og undladt at betale borgere penge tilbage. Den går ikke, siger jurist.

KL-formand og Kalundborg-borgmester, Martin Damms (V), hjemkommune har siden december siddet en kontroversiel afgørelse fra Ankestyrelsen overhørig.
KL-formand og Kalundborg-borgmester, Martin Damms (V), hjemkommune har siden december siddet en kontroversiel afgørelse fra Ankestyrelsen overhørig.Foto: Henning Bagger/Scanpix
Kim Rosenkilde
Fakta
Ankestyrelsens afgørelse i Kalundborg-sagen

Du har klaget over A Kommunes afgørelse om modregning i børne- og ungeydelse for manglende betaling for dagtilbud.  A Kommune afgjorde sagen den 18. april 2016.

Ankestyrelsen har nu afgjort din sag. Resultatet er:

• Kommunen kan ikke modregne i din udbetaling af børne- og ungeydelse.

Det betyder, at vi ophæver kommunens afgørelse. Kommunen skal derfor tilbageføre de penge, som kommunen eventuelt har modregnet hos dig. Kommunen kontakter dig.

Læs hele afgørelsen


Kilde: Ankestyrelsen principafgørelse 93-16

KL-formand Martin Damms (V) hjemkommune Kalundborg har siden december undladt at rette ind efter en afgørelse fra Ankestyrelsen, der pålagde kommunen at betale børnepenge tilbage til en borger.

Pengene havde kommunen bedt Udbetaling Danmark om at trække fra borgerens børnecheck, som kompensation for manglende betaling for en daginstitutionsplads.

Med afgørelsen udløste Ankestyrelsen et mindre jordskælv i den kommunale verden, fordi hovedparten af landets øvrige kommuner har benyttet sig af samme mulighed til samlet at kradse over 100 millioner kroner ind i 2016.

Dokumentation

Politikere risikerer dagbøder

En afgørelse fra Ankestyrelsen er bindende for en kommune. Følger en kommune ikke afgørelsen har Statsforvaltningen mulighed for at pålægge kommunen at rette ind. Dette kaldes 'fogedfunktion'.

I sidste ende kan kommunernes efterlevelse af en afgørelse gennemtvinges ved at pålægge de ansvarlige politikere dagbøder.

Den 1. april overgår det kommunale tilsyn formelt fra Statsforvaltningen til Ankestyrelsen. Hermed følger også tilsynets fogedfunktion.

Ankestyrelsen oplyser, at der ikke findes nogen fast hovedregel for, hvor lang tid der højest må gå, inden en kommune skal have fulgt en afgørelse.

”Fra den 1. april varetager Ankestyrelsen det almindelige kommunale tilsyn i stedet for Statsforvaltningen. Overgangen til Ankestyrelsen ændrer ikke i sig selv de kompetencer, der er knyttet til det kommunale tilsyn," siger Ankestyrelsens vicedirektør Christian Vigh.

Ankestyrelsen har dermed de samme kompetencer, som Statsforvaltningen har haft, når det gælder 'fogedfunktionen'.

Det betyder ifølge Christina Vigh, at Ankestyrelsen både kan tage en 'fogedsag' op af egen drift og efter henvendelse fra en borger. I praksis er det dog ofte henvendelse fra en borger, der giver anledning til en fogedsag.

"Ankestyrelsen vil i sin interne organisering understøtte, at der er den tilstrækkelige opmærksomhed på udøvelsen af fogedfunktionen. Det gælder både sager, hvor Ankestyrelsen selv har afgjort en sag som klageinstans. Det gælder også sager, en anden klagemyndighed har afgjort, som der er brug for at gennemtvinge ved hjælp af fogedfunktionen,” siger Christina Vigh til Altinget.


Altinget logoKommunal
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget kommunal kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00