Debat

Lad os selv udfylde rammerne for det pædagogiske arbejde i vuggestuerne

DEBAT: Ph.d.-afhandlingen og den efterfølgende offentlige debats generelle nedsabling af den pædagogiske stand hviler på en urimelig og grundløs påstand, der skaber frygt for politiske hovsa-beslutninger. Lad kommunerne bestemme selv, og lad pædagogerne få respekt for deres indsats, skriver Gladsaxe-borgmester Karin Søjberg Holst (S) i debatindlægget.
Karin Søjberg Holst, borgmester i Gladsaxe Kommune
Karin Søjberg Holst, borgmester i Gladsaxe KommuneFoto: Privat
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Derfor kan det også undre, at en studerendes ph.d.-afhandling, som ikke engang er bedømt eller offentliggjort, kan give anledning til en generel nedsabling af hele den pædagogiske stand med en påstand om, at de fleste vuggestuer er så dårlige, at de burde lukkes.

Karin Søjberg Holst (S)
Borgmester i Gladsaxe Kommune
Fakta

Bland dig
Vil du også deltage i debatten på Altinget | Kommunal? Send dit indspark til [email protected]

Af Karin Søjberg Holst
Socialdemokratisk borgmester i Gladsaxe Kommune

I disse år sker der en fantastisk udvikling og forbedring på dagtilbudsområdet. Det er en udvikling, som har været i gang længe, og som udspringer fra rødderne - nemlig fra daginstitutionernes engagerede medarbejdere og med opbakning fra kommunerne.

Derfor kan det også undre, at en studerendes ph.d.-afhandling, som ikke engang er bedømt eller offentliggjort, kan give anledning til en generel nedsabling af hele den pædagogiske stand med en påstand om, at de fleste vuggestuer er så dårlige, at de burde lukkes.

Urimelig og grundløs påstand
Det er en både urimelig og grundløs påstand, og det dokumenteres da også i den ph.d.-studerende Ole Henrik Hansens egne tal. De viser nemlig, at cirka 80 procent af pædagogerne er tilfredse med deres ledelse, og lige så mange tilkendegiver, at de planlægger det pædagogiske arbejde. Alligevel står politikere i kø med forslag til regler og ensretning. Ja man skulle næsten tro, at staten var frontløber på området. Men det er på ingen måde tilfældet.

Det er ikke mange år siden, at daginstitutioner var en social foranstaltning til mødre, som ikke kunne passe deres egne børn, fordi de skulle ud på arbejdsmarkedet. Derfor hørte daginstitutionsområdet også under Socialministeriet og kommunernes socialforvaltninger. Kommunerne har for længst flyttet børneområdet over i børne- og undervisningsforvaltninger. Men hvad angår staten, er dette først sket med den nye regerings tiltrædelse i slutningen af 2011.

Moden har også skiftet undervejs
Tidligere skulle børn have lov at at være børn, og alt andet var institutionalisering og undertrykkelse af børnenes ret til at være børn og udvikle sig frit. Der var ligefrem nogen, der mente, at det at passe børn ikke var en profession, men noget, alle kunne finde ud af.

I dag har vi dokumenteret og erkendt, hvor stor en betydning en veltilrettelagt pædagogik i førskolealderen har for børnenes udvikling. Samtidig er det at være pædagog i høj grad blevet et professionelt erhverv, hvor lilla ble og 2CV er helt forsvundet fra det pædagogiske landskab.

Nu skal børnene både lære at udvikle deres personlige og sociale kompetencer og deres sprog. De skal lære at rumme andre. Og de skal motionere, lære at cykle og at spise sundt. Det er de professionelle - pædagogerne - der er gået foran i den udvikling. Kommunerne har også været aktivt engagerede.

Lovgivningsmagten er så fulgt med
Det fremgår af den nuværende dagtilbudslovs § 7, som beskriver de eksisterende rammer for den pædagogiske udvikling og praksis, ikke bare i vuggestuerne, men i alle dagtilbud til førskolebørn i det ganske land.

Her står blandt andet, at vi i kommunerne skal skabe børnemiljøer, som fremmer det enkelte barns trivsel, sundhed, alsidige udvikling og læring gennem oplevelser, leg og pædagogisk tilrettelagte aktiviteter, der giver mulighed for fordybelse, udforskning og erfaring.

Dokumentation for Pædagogiske Lærerplaner (DAP)
I Gladsaxe Kommune har vi udviklet det, vi kalder DAP, Dokumentation af Pædagogiske Lærerplaner. DAP indeholder metoder til observation og løbende dokumentation af børns udvikling og læring samt en vejledning til planlægning af det pædagogiske arbejde og med vægt på pædagogfaglige ledelse tæt på. Vi har arbejdet med DAP de seneste seks år og er allerede nået langt. Målet er, at DAP skal danne grundlag for det pædagogiske arbejde i alle kommunens vuggestuer, dagplejer og børnehaver.

Vi er selvfølgelig stolte af, at netop vores pædagogiske arbejde fremhæves som et godt eksempel på landsplan. Men når det er sagt, så vil jeg gerne understrege, at det kan gøres mere på mange måder. At de danske daginstitutioner generelt er langt bedre end deres rygte, og at langt de fleste pædagoger er både engagerede og ansvarlige.

Skaber unødig frygt
En gruppe af erfarne forskere på området har på det seneste råbt vagt i gevær. De mener ligesom jeg, at den ophedede debat hviler på et meget spinkelt grundlag og skaber unødig frygt blandt forældrene, som trygt skal kunne aflevere deres dyrebareste eje, nemlig deres børn, i pædagogernes varetægt. Og så er de bange for, at der fra centralt hold bliver truffet nogle politiske hovsa-beslutninger i ly af den ophedede debat.

Så lad os fortsat selv udfylde rammerne med udgangspunkt i de særlige forhold, der gør sig gældende i såvel den enkelte kommune som i den enkelte daginstitution. Og hjælp os i stedet med at skabe respekt om vores pædagoger og deres indsats, så de kan bevare arbejdsglæden til fordel for vores børn.
Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Karin Søjberg Holst

Fhv. borgmester (S), Gladsaxe Kommune
bibliotekar (Danmarks Biblioteksskole 1983)

0:000:00