Sådan vinder du #KV17 og #RV17 på sociale medier

VALGKAMP: Tiden, hvor politikerne vandt vælgere med røde roser og blå balloner på byens torve, er slut. Hvis politikerne gør sig håb om at blive valgt ind til kommunal- og regionsvalget, skal de i stedet have succes på de sociale medier. 

Foto: Jørn Villumsen
Mette Pabst

Benjamin Rud Elberth
Digital ekspert. Rådgiver politikerne i brugen af sociale medier

Kan man vinde kommunalvalget på de sociale medier?
"Ja, likes kan veksles til stemmer. Især ved kommunalvalg, hvor det nogle gange er én enkelt stemme, der afgør, hvem der bliver valgt, og hvem der ikke gør. Her kan din skæbne blive afgjort af, hvor god du er på sociale medier."

Skal en god kandidat være på alle sociale medier?
"Det kommer helt an på, hvilken type kandidat du er. Er du ung og skal have fat i unge vælgere, så er det helt oplagt at være på Instagram. Er du derimod en ældre borgmester, så har du ikke så meget at gøre der. Det eneste, som enhver kandidat absolut behøver, er Facebook. Jeg vil gå så langt som til at sige, at hvis ikke du er på Facebook, så bliver du ikke valgt ind."

Hvornår skal man gå i gang?
"For et halvt år siden. Rigtig dygtige politikere kan vente til efter sommerferien, men de fleste burde være gået i gang sidste år. Vælgerne kan ikke lide, at man kun bruger de sociale medier til kampagne. Vi kan se, at politikere, der løbende og aktivt bruger de sociale medier, bliver honoreret med større stemmetal ved valgene, mens de, der kun bruger det lige op til valget, ikke bliver valgt ind."

Fakta
Tre tips til at vinde valget på sociale medier

1. Vær kun på de sociale medier, du kan overskue og finde ud af. En død Instagram-profil eller en pinlig Snapchat-konto kan være døden for en god kampagne.

2. Vær klar til debat. Det nytter ikke noget kun at skrive det, du tror, vælgerne vil høre. Hvis du tør være dig selv og sige din mening, også når den er upopulær, virker du mere ærlig.

3. Brug de sociale medier aktivt og ikke kun op til valget. Hvis du først begynder at opdatere din Instagram med kandidat-fotos og dør-til-dør billeder et par uger før valget, så gider ingen at følge dig.

Hvad består den bedste kampagne af?
"At lytte. Hvis du kan starte en samtale med vælgerne, hvor de føler, at der bliver lyttet til dem, så er du kommet rigtig langt."

Er det nok at sidde derhjemme på Facebook under hele valgkampen?
"Ja, en god Facebook-kampagne kan indløse en byrådsplads, også selvom du ikke bevæger dig udenfor en eneste gang under valgkampen. Med de sociale medier er der lige så stor værdi i at være tilstede virtuelt som fysisk. Mange vælgere føler, at de kommer tættere på politikerne på sociale medier, end de nogensinde ville ved at få en flyer i hånden på bytorvet."

Ny udgave af Altinget: magasin Sommerudgaven af Altinget: magasin udkommer onsdag med analyser, portrætter og baggrund. LÆS HELE MAGASINET HER
Ny udgave af Altinget: magasin 

Sommerudgaven af Altinget: magasin udkommer onsdag med analyser, portrætter og baggrund. 

LÆS HELE MAGASINET HER
Foto:

 

Nadia Nikolajeva
Digital chef ved TV Midtvest, underviser i social medie-journalistik. Har tidligere været redaktør for sociale medier på Metroxpress.

Hvad skal politikere bruge de sociale medier til?
"Politikere skal bruge de sociale medier til at møde vælgerne i øjenhøjde. Sociale medier er helt anderledes end aviskampagner og valgplakater, der bare handler om facade. På sociale medier kan du have en reel samtale med vælgerne. Det er det bedste – og for nogle politikere det værste – ved sociale medier."

Hvad mener du med det værste?
"Mange politikere forstår simpelthen ikke at tale med vælgerne. De bruger Facebook, som om det er en tv-reklame, og ender lynhurtigt med at virke enormt polerede og kedelige. Det bullshit fanger vælgerne hurtigt, og så gider de ikke bruge mere tid på dig."

Så hvad gør en politiker god på sociale medier?
"Ægthed. Du skal turde vise noget af dig selv og ikke være bange for en god debat. Det hele behøver ikke være rosenrødt, så længe at vælgerne kan mærke, at du brænder for det, du skriver om. Det er også derfor, at Facebook fungerer bedst, når politikeren selv står for det, og det ikke er en eller anden kampagne-medarbejder, der finder på opslag."

Skal man være på alle de sociale platforme?
"Uha, nej. Man skal absolut kun være der, hvor man kan finde ud af det og har overskud til det. Der er ikke noget mere akavet end en politiker på Snapchat, der tydeligvis ikke fatter konceptet. Det er tåkrummende og far-agtigt på den kiksede måde."

Kan man vinde valget på sociale medier?
"Ja, det kan man. Vi er 3,7 millioner danskere, der er aktive på sociale medier, og vi bruger mere og mere af vores tid derinde. Hvis man formår at fange vælgerne her, så er der altså stor sandsynlighed for, at vælgernes likes bliver vekslet til kryds på stemmesedlen."

 

Sophie Hæstorp Andersen (S)
Regionsrådsformand i Region Hovedstaden

Hvilke sociale medier benytter du dig af?
"Twitter, Facebook og Instagram. Twitter bruger jeg til at markere mig politisk og gøre journalisterne opmærksomme på, at jeg er til stede. Facebook bruger jeg til at nå en bred gruppe mennesker med politiske mål og resultater. Instagram er et hyggehjørne – et medie, hvor jeg kan vise, hvem jeg er bag politikeren."

Hvad virker for dig på sociale medier?
"Jeg får allermest respons på de opslag, hvor jeg er ude blandt mennesker eller taler om problemer, de oplever. Pendlere, der bliver berørt af grænsekontrollen i Sverige, mad på hospitalerne eller 1813. Når jeg sætter fokus på et problem, som folk oplever, så får jeg respons."

Nu nævner du selv 1813, hvor regionen har fået meget kritik. Ville det ikke være bedre at holde sig væk fra sådan en debat?
"Nej, absolut ikke. Som politiker bliver man nødt til at tage de svære debatter, hvor man er i modvind. Det kan være fristende at gemme sig, men det er min opgave som politiker også at turde sige min mening, når folk er uenige. Jeg ved fra min tid på Christiansborg, at man godt kan prøve at tie en debat ihjel i Folketingssalen, men det får ikke debatten til at gå væk. Så hellere ærligt stille sig op og sige, hvad man mener. Det har folk for det meste også mere respekt for."

Hvad skal man som politiker absolut ikke gøre på de sociale medier?
"Man skal ikke tro, at Twitter, Facebook og Instagram er det samme. Hvis man bruger det samme opslag på alle de forskellige medier, så kommer man galt afsted. Dels fordi man slet ikke rammer sin målgruppe, og dels fordi det ser vildt dumt ud, når en ubehjælpsom politiker spammer Twitter med Instagram-billeder eller Facebook med hashtags. Man ødelægger det for sig selv, hvis ikke man tænker over, hvad man poster hvor."

Har du et godt råd til politikere, der vil have succes på sociale medier?
"Snak med en professionel. Helt seriøst. Jeg kan mærke, at de tidspunkter, jeg gør det bedst på sociale medier, er, når jeg har allieret mig med en ekspert, der ved, hvordan algoritmerne derinde fungerer. De sociale medier kan virkelig hjælpe en i en valgkamp, men kun hvis man forstår at bruge dem. Ellers er det spild af tid."

 

Lars Krarup (V)
Borgmester i Herning

Hvilke sociale medier er du på?
"Jeg er der, hvor det giver mening. Jeg bruger sociale medier strategisk: Twitter er der, hvor jeg når journalister og lobbyister, Facebook er der, hvor jeg når mine vælgere."

Hvad lægger du op på Facebook for virkelig at ramme dine vælgere?
"Det er meget forskelligt. Jeg tror, det handler om at turde kaste sig ud i alle mulige typer debatter. For ikke så længe siden lavede jeg eksempelvis et opslag om, at jeg var imod ulve i den danske natur. Det var virkelig noget, der fik folk op af stolene."

Er du ikke bange for at skrive noget, der gør dine vælgere sure?
"Nej. Og hvis jeg var det, så skulle jeg ikke være på de sociale medier. Man skal turde skrive, hvad man mener, og tage et standpunkt i debatten. Alt det der sødsuppe gider folk ikke."

Går det hele så op i uenighed på din Facebook?
"Bestemt ikke. Jeg forsøger at holde en balance mellem at skrive noget med kant og så noget mere muntert. Men jeg skriver altid det, jeg mener. Det er også kun mig selv, der administrerer min Facebook-side. Mine følgere skal vide, at det er mig, de skriver med."

Deler du alt åbent med dine følgere?
"Nej. Grænsen går ved min familie. Jeg bruger mig selv rigtig meget i mit politiske arbejde, men jeg holder min familie udenfor. Mine børn skal ikke blandes ind i mit arbejde eller opleve negative konsekvenser af det, så jeg ville aldrig dele et billede af dem på min Facebook-side."

Hvorfor skal politikere være på sociale medier?
"Fordi det er nødvendigt. Det er ikke for min fornøjelses skyld, at jeg bruger flere timer derinde hver dag. Det er, fordi at jeg bliver nødt til det for at nå vælgerne. For ti år siden var det nok at annoncere i Herning Folkeblad. I dag skal der en hel del mere til."

Hvad er dit bedste råd til politikere på sociale medier?
"Styr dit temperament! Hvis jeg kan mærke, at jeg bliver ilter, når jeg skriver noget på Facebook, så venter jeg med at trykke send. Man kan komme til at skrive noget i raseri. Det er en kedelig situation."

Hvad er dit råd til politikere, der vil vinde vælgere på sociale medier?
"Kig hen mod 2021, for det er for sent at gøre noget i 2017. De sociale medier er ikke noget, man bare lige hopper på. Man skal nå at opbygge en følgeskare og få folk til at læse med. Så hvis ikke du bruger de sociale medier aktivt i din kampagne nu, så kan du lige så godt droppe det."

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Benjamin Rud Elberth

Digital direktør, Operate
cand.mag. i nordisk sprog og litteratur (Aarhus Uni. 2004), master i tværmedial kommunikation (Københavns Uni. 2008)

Lars Krarup

Formand, Realdania, formand, Team Danmark
Slagter (1991)

Sophie Hæstorp Andersen

Overborgmester (S), Københavns Kommune
cand.scient.pol. (Københavns Uni. 2006)

0:000:00