Flere biblioteker slår igennem med memes og “lækker litteratur” på Instagram: “Det er fedt at vise, at biblioteker ikke behøver være tørre og kedelige”

Med 12.000 følgere på Instagram er Blaagaardens meme-profil en af de mest fulgte biblioteker på sociale medier. Flere biblioteker bruger alternative måder at formidle litteratur til borgere i hele landet, og det kan lokke nye målgrupper til, mener biblioteksformand.

Ditte Ernskov Christensen og Caroline Enghoff Mogensen har lavet litteratur-memes på Blågårdens Instagram siden 2019.
Ditte Ernskov Christensen og Caroline Enghoff Mogensen har lavet litteratur-memes på Blågårdens Instagram siden 2019.Foto: Marie Møller Munksgaard/Altinget
Marie Møller Munksgaard

Det er blevet fastelavn på Blågårdens Bibliotek i 2020, og støvet er ved at lægge sig, efter at Caroline Enghoff Mogensen og Ditte Ernskov Christensen har lavet en meme-julekalender på bibliotekets Instagram for anden gang. Følgerne er væltet ind, og i løbet af få uger er profilen vokset fra 1.500 til 8.000 følgere.

Derfor kører de to meme-magere konceptet videre til fastelavn, og midt i udklædningshurlumhej og fastelavnsboller tikker en kommentar ind på profilen:

“Jeres meme-game slår alt hvad jeg nogensinde har oplevet. Er nærmest tilbøjelig til at begynde at læse bøger!”

Altinget logoKultur
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget kultur kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00