Debat

Kirke & Medier: Public service-medier kan lære af Radio 24syv

DEBAT: De etablerede public service-medier bør lade sig inspirere af klassens nye dreng, Radio 24syv, der forstår at engagere lytterne på hidtil usete måder. Det skriver Mikael Arendt Laursen, generalsekretær i KLF, Kirke & Medier.

De etablerede public service-medier bør lade sig inspirere af klassens nye dreng, Radio 24syv, skriver Mikael Arendt Laursen, generalsekretær i KLF, Kirke & Medier.
De etablerede public service-medier bør lade sig inspirere af klassens nye dreng, Radio 24syv, skriver Mikael Arendt Laursen, generalsekretær i KLF, Kirke & Medier.
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Mikael Arendt Laursen
Generalsekretær i KLF, Kirke & Medier

Vi er privilegerede i Danmark, når det gælder public service.

Stærke public service-udbydere er med til at sikre vores danske kultur, værne om demokratiet og skabe en god og sund debatkultur i befolkningen. Dette kan de kommercielle udbydere ikke klare alene.

Med public service-medierne har vi troværdige nyheder for alle aldre og bliver godt orienteret, når store beslutninger skal træffes på det politiske plan. Og med et positivt fokus på konstruktive nyheder hos flere mediehuse, er der også en interessant udvikling i gang på et tidligere overset område.

Fakta
Deltag i debatten!
Send dit indlæg til [email protected]

Selvfedme i radioen
Ser man samlet på DR, TV 2 og Radio 24syv, kan vi hver dag vælge fra en bred palet af programmer med forskellig dybde og bredde. Særligt på Radio 24syv er der tid til fordybelse i lange samtaleprogrammer med originale vinkler, hvor man også forstår at engagere lytterne på hidtil usete måder.

To ting så jeg dog gerne, at public service-stationerne ville ændre på. Radio 24syv har et rigtig godt fokus på at lave programmer med én vært, én gæst og god tid til samtale. Det fungerer rigtig godt. Når brede radiostationer som P1, P3 og P4 oplever et fald i lyttertallene, tror jeg, det blandt andet skyldes, at journalister i stigende grad taler med journalister, når de forsøger at skabe en afslappet ramme omkring særligt de brede sendeflader morgen og eftermiddag. Det går let hen og bliver lidt selvfedt det hele. Det er ærgerligt, og her bør de etablerede public service-medier lade sig inspirere af klassens nye dreng.

Radio 24syv har et rigtig godt fokus på at lave programmer med én vært, én gæst og god tid til samtale. Det fungerer rigtig godt. 

Mikael Arendt Laursen
Generalsekretær i KLF, Kirke & Medier

Min anden opfordring er denne: Medierne bør afskaffe meningsmålinger på alle platforme to uger op til et valg eller en folkeafstemning. Uanset om meningsmålingerne bringes af kommercielle eller public service-stationer, så forvrænger de demokratiet og tilfører intet af værdi. De svækker borgernes interesse og påvirker resultatet. Så drop dem.

Må vi bede om kammertonen
På det etiske område har vi i KLF, Kirke & Medier særligt fokus på det gode sprog, og her er der stadig rigtig meget at arbejde med. Jeg anerkender, at medierne skal være sprogudviklende, men indimellem oplever jeg snarere, at de er sprogafviklende og bevidst vælger et dårligt eller grimt sprog. Medierne påvirker os, så må vi bede om kammertonen – for børnenes og alle vi andre skyld.

Ser man på dækningen af trosstoffet, så er billedet temmelig broget. Radio 24syv overrasker positivt med en oplæsning af Bibelen og har ellers enkelte perler, som vi glæder os over. DR er inde i en klart positiv udvikling, hvor kirke og kristendom tages alvorligt, og hvor nye programmer lader troen komme til orde i en let tilgængelig form, uden at det går ud over dybden. Hos DR er der en række faste programmer om tro, man vælger årets julesalme, og man er for alvor ved at forstå, at den kristne kulturarv i høj grad udfolder sig i et levet kristen- og trosliv og ikke bare er historie. Hos TV 2 mener man, at trosstoffet skal leve sit liv i de populære programformater, hvilket vi desværre ser alt for få eksempler på. Og når vi ser dem, er de ofte ensidige i deres fokus.

Vi har heldigvis rigtig gode public service-stationer i Danmark, selvom der naturligvis er plads til forbedringer, men at begrænse vores licensbetalte mediers udfoldelsesmuligheder er på ingen måde til gavn for mediebrugerne. I stedet bør der være en løbende dialog med medier og politikere om rammer og indhold og en tilsvarende debat med mediebrugerne, så vi sikrer os, at vi får det bedst mulige produkt for vores penge.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00