Ny rapport: DR fortrænger private medier på nettet

KONKURRENCE: DR er største aktør på Facebook og har højere vækstrater i antal besøgende på dr.dk, end de private mediers hjemmesider har. Det viser en ny rapport fra Danske Medier, der bakkes op af DF og V. Socialdemokraterne er kritiske over for tallene.

Foto: Colourbox
Lise-Lotte Skjoldan

Selvfølgelig må DR gerne levere nyheder på nettet, men så må de tage udgangspunkt i det, de i forvejen laver til radio og tv.

Morten Marinus (DF)
Medieordfører

DR buldrer frem på internettet, mens de private medier halter bagefter, når det handler om at trække læsere til både på egne hjemmesider og på de sociale medier.

Fra 2010 og 2015 fik dr.dk mere end fordoblet sit antal af besøgende, mens for eksempel de landsdækkende morgenaviser kun gik frem med 49,6 procent antal besøg. Det betyder, at DRs andel af det samlede antal sidevisninger er steget, mens det for aviserne er faldet.

Samtidig administrerer DR lige nu 166 forskellige Facebook-sider med i alt fire millioner følgere og er ifølge rapporten Danmarks største aktør på Facebook.

Dokumentation

Hovedkonklusioner fra Danske Mediers nye rapport

- DRs licensindtægter er i faste priser steget med 7 pct. fra 2008 til 2014, mens dagbladenes omsætning er gået 27 pct. tilbage.

- I 2007 var der flere journalister ansat på private landsdækkende nyhedsmedier end i DR. I 2014 var 55 pct. af de journalister, der arbejdede på landsdækkende nyhedsmedier, statsansat.

- Nyhedsformidlingen på dr.dk fremstår akkurat som avisernes hjemmesider. Samme typer af indhold og samme artikellængder.

- DR publicerede i april 2016 i alt 3.702 skrevne redaktionelle artikler på dr.dk, svarende til over 120 daglige indlæg. Længere artikler på over 400 ord udgjorde 24 pct. af indholdet, men 39 pct. var af en længde på mellem 200-300 ord.

- DR har for tiden 166 forskellige Facebook-sider med i alt lige knapt fire millioner følgere. Hertil kommer ca. 700.000 følgere på Twitter og 400.000 på Insta-
gram.

- DR er Danmarks største aktør på Facebook og publicerer 500-600 nyhedsartikler om måneden, svarende til 18 om dagen.

- De regionale TV 2-stationer har samlet 344.000 følgere og publicerer hver typisk cirka 10 nyhedsartikler om dagen. (s. 18)

- De landsdækkende morgenaviser havde i 2010 ca. 15 pct. af de samlede antal sidevisninger. Det er faldet til 12 pct. i 2015. DR er gået frem fra 12 til 14 pct. DR var nr. 4 i 2010 og nr. 2 i 2015. (s. 20)

- dr.dks vækstrate for antallet af besøg på websitene fra 2010 til 2015 (101,6 pct.) er langt højere, end de landsdækkende morgenavisers (49,6 pct.), de regionale morgenavisers (73,2 pct.) og tv2.dks (63,8 pct.).

- DR driver 6 tv-kanaler, 8 radiokanaler, over 30 hovedwebsites, 244 kanaler på sociale medier, 26 nyhedsbreve og 19 RSS-feeds.

Kilde: Danske Medier "Rapport om DR og de regionale TV 2-stationer i konkurrence med de private medier".


0:000:00