Politiske tv-reklamer - nej tak

MÅLING: Knap to ud af tre danskere vil ikke have politiske reklamer på tv. Det vidner om politikerlede og frygt for amerikanske tilstande, vurderer ekspert. Dansk Erhverv kalder særreglen for tv forældet og mener tværtimod, at reklamerne vil gavne demokratiet.
Foto: Colourbox
Hjalte T. H. Kragesteen

Ophæver man forbuddet, vil man få meget mere negativ reklame, som er vendt mod modstanderen. I de sidste dage af valgkampene ser vi normalt, at der kommer flere og flere negative reklamer i aviserne.

Klaus Kjøller
Lektor, politisk kommunaktion, Københavns Universitet
Fakta
Sådan har vi spurgt:

I Danmark er det forbudt at lave politiske reklamer på tv, mens det er lovligt at reklamere med politiske budskaber på internettet, blade, aviser og radio osv. Hvilket af følgende udsagn er du mest enig i?

Kilde: Meningsmålingen er foretaget af A&B Analyse på nettet for Altinget.dk blandt 1.154 svarpersoner. Data er vægtede efter Søren Risbjergs seneste gennemsnit, så de er politisk repræsentative. Svarene er indsamlet i perioden fra 27. marts 2014 til 1. april 2014.

Det er tilladt i alle andre medietyper, men alligevel mener danskerne, at det særlige forbud mod politiske reklamer i tv er helt rigtigt.
 
Det viser en meningsmåling, som A&B Analyse har foretaget for Altinget.dk. Her mener 63 procent af danskerne, at der fortsat skal være forbud mod politiske tv-reklamer. 23 procent vil tillade de politiske budskaber på tv, mens 14 procent svarer "ved ikke". Og det er, selvom danskerne til daglig kan støde på reklamer fra politiske partier eller organisationer, når de er på nettet, sociale medier, eller når de er på tur i gågaden.
 
I den forbindelse mener næsten hver femte dansker, at politiske reklamer skal være helt forbudt.
 
Klaus Kjøller, der er lektor i politisk kommunikation ved Københavns Universitet, mener, at målingen med al ønskelig tydelighed er et tegn på en spirende politikerlede.
 
"Forbuddet er jo et levn fra gammel tid, for i dag er der politiske reklamer overalt. Derfor kan det godt undre, at så få er klar til at ændre det. Jeg tror mest, at det handler om, at danskerne synes, at man ser nok til politikerne i forvejen, så dem behøver man ikke få mere af," siger Klaus Kjøller.

(Artiklen fortsætter under figuren)<iframe height=320 width=450 src="//docs.google.com/spreadsheets/d/1XXIMOL32jFq7FmyHB7dUIeaIPcawDQYINKIn2Ac21hI/gviz/chartiframe?oid=50454813" seamless frameborder=0 scrolling=no></iframe>Diagrammet viser den procentvise fordeling af de adspurgtes holdninger til reglerne omkring politiske reklamer i medier (læs mere i faktaboksen). (Hold markøren over figuren for at få mere information.)

Selvom han ikke er voldsomt overrasket over, at danskerne er skeptiske over for at ophæve forbuddet, så er han nærmest chokeret over, at næsten hver femte dansker går så langt som at erklære sig enig i helt at droppe politiske reklamer.

"Det er rystende, at der er nogen, der ønsker sig en verden, hvor det er helt forbudt. For det er vigtigt i et flerpartisystem, at partierne kan gøre opmærksom på deres budskaber," siger han.
 
Amerikanske tilstande
Han vurderer, at målingen også er udtryk for, at der i den danske befolkning er frygt for amerikanske tilstande, hvor reklamerne under de amerikanske præsidentvalgkampe er fyldt med smædekampagner. Noget, som de fleste danskere normalt ikke bryder sig om.
 
Han tror dog ikke på amerikanske tilstande i Danmark, men mener, at politiske tv-reklamer sandsynligvis vil øge politikerleden.

"Ophæver man forbuddet, vil man få meget mere negativ reklame, som er vendt mod modstanderen. I de sidste dage af valgkampene ser vi normalt, at der kommer flere og flere negative reklamer i aviserne. Når det handler om at få de sidste vælgere med, så handler det om at udstille modstanderens svagheder," siger Klaus Kjøller.

Erhvervsliv: Forældet forbud
Dansk Erhverv er stor tilhænger af at ophæve forbuddet og peger på, at reklamebranchen går glip af potentielle indtægter på knap 100 millioner kroner om året. Markedsdirektør Søren Friis Larsen mener, at skelnen mellem medietyper efterhånden er forældet:
 
"Jeg er skuffet over, at der ikke er flere, som mener, at det er helt oplagt at skrotte en regel, som blev indført, da mediebilledet var et helt andet," siger han og fortsætter:
 
"Dengang var man bange for, om de levende billeder ville forføre folket, men i dag virker det hensyn fuldstændigt naivt. Den teknologiske udvikling betyder også, at tv har mistet monopolet på levende billeder." 
 
Tv-reklamer vil engagere danskerne
Han mener, at det tværtimod vil gavne demokratiet, hvis man lægger forbuddet i graven.
 
"Når man kan bruge levende billeder, så virker det mere engagerende end en annonce i en avis. Og er der noget, vi har brug for i den demokratiske debat, så er det at få engageret i politik. Ikke mindst på grund af stigende politikerlede," siger han.

Han mener således slet ikke, at tilladte tv-reklamer vil føre til større politikerlede og amerikanske tilstande. Ifølge Søren Friis Larsen har det i USA vist sig, at de meget negative kampagner ikke virker specielt godt, og så mener han, at danske politikere og organisationer i større grad kan holde sig på måtten:

"Vi har slet ikke den kultur i Danmark, at vi direkte latterliggør politiske modstandere. Så jeg har svært ved at se, hvem der skulle gå ud med meget negative kampagner i tv," siger han.

Tv har fortsat særstatus
Forbuddet mod tv-reklamer er ifølge Klaus Kjøller fra Københavns Universitet historisk begrundet med, at man vil sikre lige adgang til medierne for alle partier. Så de mest ressourcestærke ikke kan købe sig til politisk taletid.

Han peger på, at når det er blevet muligt at reklamere i en lang række andre medietyper, så er forbuddets effekt blevet udvandet.

Alligevel mener han, at et særligt forbud på tv godt kan have en vis fornuft.

"Sagen er nemlig fortsat den, at danskerne ser publicservicekanalerne som noget enestående, og det er også stadigvæk på de kanaler, at befolkningen i størst omfang får sin viden om politik," siger Klaus Kjøller.

Flere vil fjerne forbud i fremtiden
Så længe tv har en særstatus, kan det betyde større skævhed i partiernes mulighed for at profilere sig i medierne, hvis forbuddet ophæves. Populært sagt får man mere gennemslagskraft for pengene i tv.

"Det er ikke mit indtryk, at skævheden i ressourcer er så stor, som nogen gør den til. Men når vi har den begrænsning på tv, så vil det uanset hvad føre til øget lighed i adgangen til de medier, som danskerne finder vigtigst. Det gavner specielt de små partier," siger Klaus Kjøller.

Tv's særstatus er dog på retur og vil fremover falde, i takt med at flere og flere vil bruge andre medieplatforme til at danne deres politiske holdninger, mener han.

"Jeg tror, at hvis man laver samme måling om nogle år, så vil flere være klar til at fjerne forbuddet," siger Klaus Kjøller.
 
Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00