Debat

Syv museumsdirektører: En ny tilskudsmodel skal tage højde for museernes forskellige ansvarsområder

Kulturministeriets arbejdsgruppes rapport om en ny museumsreform har skabt et vigtigt diskussionsgrundlag, men udfordringer omkring museernes forskellige ansvarsområder kræver opmærksomhed, skriver syv museumsdirektører. 

Det skal anerkendes, at der er forskel på de ansvarsområder museerne løfter, og kvaliteten, hvormed det sker, skriver syv museumsdirektører. 
Det skal anerkendes, at der er forskel på de ansvarsområder museerne løfter, og kvaliteten, hvormed det sker, skriver syv museumsdirektører. Foto: Bo Amstrup/Ritzau Scanpix
Anni Mogensen
Anne-Louise Sommer
Mads Kähler Holst
Merete Jankowski
Tinna Damgård-Sørensen
Thomas Bloch Ravn
Søren Bak-Jensen
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Med sin omfattende rapport og helt konkrete forslag har Kulturministeriets arbejdsgruppe omkring en kommende museumsreform skabt et vigtigt nyt grundlag for diskussionen om statslige tilskud til museerne.

Der er gode overvejelser i udspillet, men der er også behov for forbedringer, hvis reformen ikke skal føre til et svagere museumslandskab end i dag.

Det skal anerkendes, at der er forskel på de ansvarsområder museerne løfter og kvaliteten, hvormed det sker. Og det kan ske uden at gå på kompromis med ønsket om gennemsigtighed i tilskudsstrukturen. Det vil vi hermed gerne give konkrete forslag til.

Rapporten anerkender, at statsanerkendte museer har forskellige ansvarsområder. Nogle museer har et nationalt ansvar for at dække et bestemt emneområde. Det kan være søfartshistorie, arbejderhistorie, design, fiskeri, købstadshistorie eller herregårdshistorie.

Andre museer løser særlige myndighedsopgaver på vegne af staten. Det gælder for eksempel i forhold til bygningskulturarv og arkæologi. Opgaverne er forbundet med udgifter, som i øjeblikket dækkes af statens tilskud, men som ikke indgår i den aktuelt foreslåede model.

De foreslåede tilskudsmodeller er rent kvantitative og forholder sig desværre ikke til, hvilken kvalitet museerne leverer

Anni Mogensen, Anne-Louise Sommer, Mads K. Holst, Merete Jankowski, Tinna Damgård-Sørensen, Thomas Bloch Ravn & Søren Bak-Jensen

Incitament til højnelse af kvaliteten 

Arbejdsgruppen har tilsyneladende haft svært ved at pege på objektive kriterier for, hvilke museer, der løfter sådanne særlige ansvarsområder og opgaver.

Men de er faktisk allerede klart definerede og fremgår af museernes vedtægter, der er godkendt af Slots- og Kulturstyrelsen og stemmer overens med det ansvarsområde, der er udgangspunktet for museernes oprindelige statsanerkendelse.

Vi anbefaler derfor, at der i tilskudsstrukturen også i fremtiden tager højde for de særlige opgaver, som nogle museer er pålagt at løse. Det vil sikre, at museerne fastholdes på deres samfundsmæssige opgaver, og det vil understøtte den fordeling af specialer, som er forudsætningen for det varierede museumslandskab.

De foreslåede tilskudsmodeller er rent kvantitative og forholder sig desværre ikke til, hvilken kvalitet museerne leverer.

Hvis en ny tilskudsmodel skal motivere museerne til at styrke hele deres virksomhed og ikke blot suboptimere på enkelte områder, så er der behov for at finde måder at gøre den samlede kvalitet af et museums opgavevaretagelse til et parameter i tilskudsfordelingen.

Her findes der allerede et velkendt redskab i form af Slots- og Kulturstyrelsen løbende kvalitetsvurderinger af samtlige statsanerkendte museer efter en ensartet tilgang. Vurderingen giver en samlet vurdering i fire niveauer, der let kan indarbejdes som parameter.

Det er en tilgang, der minder om den fagfællebedømmelse af forskning, der allerede er et accepteret mål på kvalitet.

Læs også

Giv museerne forudsigelighed

Museer er langsigtede institutioner, og en bæredygtig museumsreform må have som sit fremmeste mål at bidrage til, at også fremtidige generationer vil have samme muligheder for at møde kulturen. Det bør være lige præcis der, at staten ser sin vigtigste opgave.

Den tilskudsmodel, som arbejdsgruppen foreslår, vil give meget stor uforudsigelighed omkring størrelsen af statslige tilskud fra år til år.

Statstilskuddene vil følge museernes indtjening. De vil dermed gå fra at være en stabiliserende faktor i museerne til at være en accelererende faktor, der både gør gode tid bedre og dårligere tider værre.

Derudover vil det enkelte museums tilskud svinge. Ikke bare med egen indsats, men også med de andre museers, fordi der er tale om en samlet pulje, hvor fordelingsnøglen løbende ændres. Sådanne uforudsigelige udsving vil være en hindring for langsigtet udvikling, forskning og bevaring.

Vi anbefaler derfor, at en betydelig del af det statslige tilskud tildeles på baggrund af ansvarsområde og kvalitetsvurdering. Derved vil konsekvenserne for især en række af de større museer heller ikke blive helt så voldsomme, som de tegner til at blive, ifølge arbejdsgruppens rapport.

Den tilskudsmodel, som arbejdsgruppen foreslår, vil give meget stor uforudsigelighed omkring størrelsen af statslige tilskud fra år til år

Anni Mogensen, Anne-Louise Sommer, Mads K. Holst, Merete Jankowski, Tinna Damgård-Sørensen, Thomas Bloch Ravn & Søren Bak-Jensen

Sæt pris på fyrtårnene

I 2022 stod de ti bedst besøgte statsanerkendte museer for cirka halvdelen af det samlede besøgstal. Dertil kommer, at nogle museer har en betydelig international gennemslagskraft inden for turisme og kollegiale samarbejder, ligesom stadig flere danske museer vinder internationale priser.

Det kan derfor forekomme paradoksalt, at en række af de museer, der markerer sig som fyrtårne, står til at blive meget hårdt ramt af den omfordeling, som arbejdsgruppen foreslår.

De beregninger, som arbejdsgruppen fremlægger, viser, at alle de foreslåede modeller vil tage fra de populære museer for at løfte de mindre museer. Forklaringen er, at tilskudsmodellerne ser bort fra museernes kvalitet, og at præstation over et vist niveau ikke honoreres i modellerne.

En reform kan ikke opnå sin målsætning ved at svække museer, som befolkningen i helt særlig grad vælger til, og som er en stor succes på den internationale skala.

Museer betyder meget for mange. Med en ny reform kan de komme til at betyde mere for mange flere. Det kræver imidlertid, at reformen ikke går helt så radikalt og så rent kvantitativt til værks, som foreslået i rapporten fra Kulturministeriets arbejdsgruppe.

Vi medvirker gerne til forbedringer.

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Anni Mogensen

Direktør, M/S Museet for Søfart
cand.mag. i retorik, HDO (CBS)

Anne-Louise Sommer

Museumsdirektør, Designmuseum Danmark, adj. professor, SDU
mag.art. i litteraturvidenskab (Københavns Uni. 1987)

Mads Kähler Holst

Direktør, Moesgaard Museum
cand.phil. i forhistorisk arkæologi (Aarhus Uni. 1999), ph.d. (Aarhus Uni. 2004)

0:000:00