Debat

Bryggeriforeningen: Drop urimelig miljøafgift på pantflasker og dåser

DEBAT: Det er ikke fair over for hverken forbrugere, bryggerier og tapperier at opkræve en miljøafgift på emballage, som de i fællesskab samler ind til genanvendelse, skriver Niels Hald, direktør i Bryggeriforeningen.

Kristian Tolbøll
GDPRDeleted
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Niels Hald
Formand, Bryggeriforeningen 

Når vi køber en øl eller en sodavand i en butik, låner vi staten mindst én krone i form af pant for flasken eller dåsen. Det er ganske fornuftigt. For det får os til at levere flasken eller dåsen tilbage, så vi kan få vores krone igen, og dermed sørger vi for, at emballagen – af glas, plastik eller metal – bliver genbrugt i stedet for at ende i naturen eller på lossepladsen.

Kun én til at betale regningen
Men som tak for vores pantbetaling og indsats for at transportere emballagen til genanvendelse skal vi også punge ud for en ulogisk miljøafgift for vores øl og sodavand.

Danske bryggerier og tapperier bliver nemlig opkrævet en emballageafgift, som i sin tid blev indført for at begrænse affaldsmængderne – en afgift, som ikke giver nogen miljømæssig mening i dag, fordi stort set alle pantbelagte flasker og dåser bliver indsamlet og genbrugt.

Fakta
Deltag i debatten!
Send dit indlæg til [email protected]

I 2016 løb emballageafgiften op i 239 millioner kroner, og i sidste ende er der kun én til at betale regningen: Den danske fødevareforbruger.

Afgift fører til øget grænsehandel
Forbrugerne kan så vælge at køre til Tyskland og købe øl og sodavand, for her skal producenterne ikke betale emballageafgift, og de kan derfor sælge deres drikkevarer billigere end i Danmark – og forbrugerne undgår også at betale pant. Og den tur tager forbrugerne i stort antal og brænder på vej til grænsen masser af brændstof af og udleder store mængder CO2.

Som et tragikomisk kuriosum kan jeg tilføje, at der ikke er nogen afgift på de typer føde- og drikkevareemballage, der i stedet ender som affald. 

Niels Hald
Direktør, Bryggeriforeningen

Ifølge en undersøgelse gennemført af Dansk Erhverv vil rekordmange danskere – nemlig fire ud af ti – handle i en tysk grænsebutik i løbet af sommeren. Dermed går Danmark glip af den vækst og øgede beskæftigelse, som salg i danske butikker ville medføre.

Sidste år betalte bryggerierne og tapperierne 238 millioner kroner for at indsamle og genanvende sine flasker og dåser gennem Dansk Retursystem. Det er penge, som vi betaler med glæde, for det er kun rimeligt at rydde op efter sig selv og spare på de knappe ressourcer.

Og jeg er sikker på, at langt de fleste forbrugere gerne bidrager til oprydningen ved at betale pant, bære de tomme flasker og dåser tilbage til butikkerne og lægge dem i flaskeautomaterne.

Urimelig afgift
Men det er ikke rimeligt over for hverken forbrugere, bryggerier eller tapperier at opkræve en miljøafgift på pantbelagt emballage, som jo ikke er til gene for miljøet.

Som et tragikomisk kuriosum kan jeg tilføje, at der ikke er nogen afgift på de typer føde- og drikkevareemballage, der i stedet ender som affald. Dermed bliver den eneste branche, der selv indsamler og genanvender stort set al sin emballage straffet med en ekstraregning, som den i vidt omfang er tvunget til at sende videre til forbrugerne.

Jeg opfordrer derfor til, at politikerne i de kommende finanslovsforhandlinger bliver enige om at droppe emballageafgiften – til gavn for både forbrugerpriser, miljø, vækst og beskæftigelse.

.....

Niels Hald er cand.polit. og tidligere ambassaderåd for Udenrigsministeriet i Bruxelles. Som direktør for Bryggeriforeningen varetager og formidler Niels Hald danske bryggeriers og tapperiers interesser over for Folketinget, myndighederne, medierne og den øvrige offentlighed – blandt andet når det gælder fødevare-, sundheds-, erhvervs- og miljøpolitik.

Bryggeriforeningen gennemfører initiativer og kampagner for en fornuftig alkoholkultur i ungdomsmiljøer. Samtidig arbejder foreningen på at skabe øget kendskab til øl som del af en sund og naturlig livsstil – et naturligt produkt med rod i stolte, danske traditioner og håndværk samt en vigtig del af den danske kulturhistorie.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Niels Hald

Fhv. direktør, Bryggeriforeningen (1996-2022)
cand.polit. (Københavns Uni. 1979)

0:000:00