Regeringen anklages for at slække klima-mål

CO2: I regeringens nye bæredygtigheds-strategi er den tidligere målsætning om at reducere transportens CO2-udslip med 25 procent gledet ud. Dybt skuffende, mener oppositionen og de grønne organisationer.
Foto: Colourbox
Anders Jerking

Det er skuffende, at regeringen ikke sætter tal på. Det er svært at se som andet end et skridt tilbage.

Martin Lidegaard
Concito
Fakta

SÅDAN HAR MÅLSÆTNINGERNE ÆNDRET SIG: 

2002: Bæredygtigheds-strategien "Fælles fremtid":

"På langt sigt - det vil sige frem mod 2030 - er det regeringens hensigt, at transportsektorens CO2-udslip skal begrænses med 25 procent i forhold til 1988. Det er et ambitiøst pejlemærke."

2007: "Grønt ansvar" - regeringens debatoplæg om en strategi for bæredygtig udvikling:

"Regeringen fastsatte i 2002 et pejlemærke om at reducere transportsektorens CO2-udslip med 25 % i 2030 sammenlignet med 1988."

2009: Bæredygtigheds-strategien "Vækst med omtanke":

"Regeringens mål er, at transportsektorens udvikling med øgede CO2-udledninger skal vendes, så udledningerne reduceres i de kommende år."

Kun få måneder før det store klimatopmøde anklages regeringen for at slække på klima-ambitionerne.

Anklagen kommer, fordi regeringen i et nyt udspil tilsyneladende har droppet målsætningen om at reducere transportens CO2-udslip med 25 procent inden 2030. Målsætningen var ellers en del af regeringens bæredygtigheds-strategi i 2002 og blev gentaget i regeringens debatoplæg om bæredygtighed fra 2007. Men i regeringens nye og længe ventede bæredygtigheds-strategi, der blev udsendt i fredags, er 25 procents-målsætningen afløst af en langt mindre forpligtende målsætning uden procentsatser.

Det skuffer både oppositionen og de grønne organisationer.

Ikke progressivt 
"Det er dybt, dybt skuffende. Da vi for for halvandet år siden forhandlede energiaftalen og ønskede bindende målsætninger, sagde klimaministeren, at det lå i transportforhandlingerne. Da vi i januar kom til transportforhandlingerne, sagde regeringen, at målsætningerne kom i bæredygtigheds-strategien. Den er så kommet nu uden målsætninger. Det må betyde, at regeringen ikke har det politiske mod til at formulere et konkret mål og så leve op til det," siger De Radikales trafik- og miljøordfører Johs. Poulsen.

0:000:00