Regeringen skal overveje afgift på brændeovne

AFGIFT: Regeringens nye afgiftsanalyse viser, at brændeovne medfører store skadesomkostninger, og det kan give mening med en regulerende afgift. Vi kommer ikke uden om at se på brændeovnene, lyder det fra Radikale. EL vil gerne diskutere forbud.

Foto: Niels Ahlmann Olesen / Scanpix
Morten Øyen

Selvom brændeovne er en lun hyggespreder i mange danske hjem, er de langt fra en gratis omgang for miljø og sundhed. Det fastslås i den netop offentliggjorte del tre af afgifts- og tilskudsanalysen, som er lavet af en tværministeriel arbejdsgruppe med Skatteministeriet for bordenden.

Fakta
Tilskuds- og afgiftsanalysen

Med energiaftalen i 2012 blev det bestemt at nedsætte et tværministerielt arbejde for at undersøge, om energiafgifterne og tilskuddene til vedvarende energi giver de rigtige incitamenter til at sikre en grøn omstilling af vores energisystem. Skatteministeriet er formand i arbejdet.

Analysearbejdet skulle oprindeligt bestå af syv delanalyser, der skal munde ud i en endelig rapport med arbejdsgruppens samlede anbefalinger om tilpasninger af afgifts- og tilskudssystemet. Arbejdsgruppen skulle oprindeligt afslutte sit arbejde inden udgangen af 2014.
I maj 2016 blev del 1, 2 og 6 offentliggjort. Nærværende artikel er skrevet på baggrund af del 3. I løbet af januar skal del 5 efter planen præsenteres, mens delanalyse 4 nu forventes offentliggjort inden sommer. 

Her er de syv spor i afgifts- og tilskudsanalysen, som det var tænkt i kommissoriet bag:
  1. Udviklingen i afgifts- og tilskudsgrundlag: Udviklingen i afgifts- og tilskudsgrundlaget på længere sigt skal undersøges i forhold til grøn og bæredygtig omstilling af energiforsyningen og konsekvenserne for provenuet på området.
  2. Omkostninger til offentlige forpligtelser (PSO): Udviklingen i PSO- ordningen undersøges særskilt, herunder ordningens betydning for erhvervslivets konkurrenceevne. Endvidere undersøges det, om gennemsigtigheden for de årlige PSO-indtægter kan øges.
  3. Omfanget af ikke-regulerede eksternaliteter ved energiforbrug: Potentialet for øget omkostningseffektivitet i afgifts- og tilskudssystemet vurderes ved identifikation af ikke-regulerede eksternaliteter ved energiforbrug. Samspillet mellem kvote-, tilskuds- og afgiftssystemet, herunder dobbeltregulering, indgår i analysen.
  4. Afgifts- og tilskudssystemets virkninger på indpasning af grøn energi: Der gennemføres en analyse af, hvordan de gældende afgifter og tilskud sikrer rammevilkårene for en øget indpasning af grøn energi, herunder understøtter udbredelsen af intelligente elnet (Smart Grids), lagring af energi samt muligheden for brug af dynamiske elafgifter, PSO og tariffer. Endvidere belyses de samfundsøkonomiske omkostninger ved øget indpasning af vedvarende energi.
  5. Nyttiggørelse af overskudsvarme: Der gennemføres en analyse af, hvordan afgifter og tilskud understøtter bedre muligheder for nyttiggørelse af overskudsvarme, således at der også på dette område sikres de rette incitamenter for en forbedret energieffektivitet.
  6. Fremtidigt tilskud til landvind: Der gennemføres en analyse af, hvordan tilskudssystemet til landvindmøller kan sammensættes mere optimalt for at sikre den ønskede omstilling.
  7. Administrative byrder: Det undersøges, hvordan de administrative byrder for erhvervene ved tilskuds- og afgiftssystemet kan nedbringes, og hvordan myndighedsopgaverne kan effektiviseres.

Den nye analyse konkluderer, at der er skadesomkostninger for op mod 1,2 milliarder kroner om året fra udledningen fra brændeovne i husholdningerne, som ikke er afgiftsbelagt.

Eller sagt på en anden måde: når der fyres op i brændeovnene landet over, medfører det udledninger af drivhusgasser og stoffer, der forurener og kan være sundhedsskadelige for mennesker.

Stor forskel på land og by
Vismændene og Det Økologiske Råd har tidligere nået samme konklusion og anbefalet en afgift på brændeovne. Regeringens embedsmænd er forsigtige med en anbefaling og peger også på alt den administrative bøvl, en sådan afgift kan medføre – og som fik det seneste forsøg på at lave en afgift på biomasse i 2013 til at lide druknedøden.

Det er uholdbart, at vi i dag har et brændsel til varme, som ingen afgift har, mens vi ved siden af har en grøn el-produktion, som vi beskatter helt vildt hårdt. Det skal vi have gjort op med.

Andreas Steenberg (R)
Klima- og energiordfører

For hvordan formes en afgift præcis, og bliver administrationen ikke håbløs, når der er så store forskelle på brændeovne, hvor meget man fyrer, og hvor man bor?

Skadesomkostningerne er for eksempel omkring 80 kroner per kilo udledte partikler uden for byerne, men cirka 1.400 kroner per kilo i tæt beboede områder som Frederiksberg og København, fremgår det af analysen.



Mening med målrettet afgift
Regeringens embedsmænd når frem til to overordnede principper til en eventuel afgift:

”Ved en afgift målrettet partikelforurening burde der være særlig høje afgifter på brænde (anvendt i gamle brændeovne i byerne) og lave på den biomasse, der anvendes i fjernvarmeværkerne, hvor der er bedre styr på forbrændingsteknikken og i visse tilfælde renses.”

Og så er der ”stor sandsynlighed for, at den samfundsøkonomiske gevinst ved en afgift på brændeovne, som alene omfatter de store byer (eventuelt differentieret efter ovnens driftstid, hvis muligt), overstiger de administrative omkostninger. Derimod er det meget tvivlsomt, om en afgift uden for byerne vil give en samfundsøkonomisk gevinst, der står mål med de administrative omkostninger,” lyder det i analysen.

Radikale: Uholdbar situation
Hos Radiale mener man, at den nye analyse viser et problem, som politikerne ikke kan blive ved med at ignorere.

”Det er uholdbart, at vi i dag har et brændsel til varme, som ingen afgift har, mens vi ved siden af har en grøn el-produktion, som vi beskatter helt vildt hårdt. Det skal vi have gjort op med,” siger Andreas Steenberg.

Han vil ikke lægge sig fast på, om det skal ske med målere i skorstenene, som anbefalet af Det Økologiske Råd, ”men vi kommer ikke uden om at se på det,” siger Steenberg og henviser til, at de seneste tal fra Energistyrelsen viser en stigning i mængden af brændeovne i Danmark. Så der nu er langt over 800.000.

”Det er ikke særlig grønt, og det er samfundsøkonomisk langt fra optimalt,” siger han og ser for sig, at en ny afgift i så fald skal bruges til at sænke andre afgifter på grøn strøm.

EL: Forbud bør overvejes
Hos Enhedslisten er man også klar til at diskutere afgifter på brændeovne og biomasse. Partiet er også villig til at gå endnu længere og se på forbud af brændeovne.

Det har man for eksempel gjort i Tyskland, hvor der i 2010 trådte en ordning i kraft, som hen over ti år udfaser alle ovne fra før 2010, medmindre de overholder de gældende krav til udledninger.

Noget lignede kunne man godt se på i Danmark – i hvert fald for de tættest befolkede områder, hvor der i forvejen er kollektiv varmeforsyning.

”Det er naturligt med forbud i nogle områder. Det ser vi gerne nærmere på,” siger Enhedslistens Søren Egge Rasmussen.

Men skal folk ikke have lov til at hygge sig med lidt ild i brændeovnen?

”Jeg kan godt se, at det ikke er uden problemer at ville regulere det. Men der er jo noget adfærd, vi er nødt til at justere, for det går ud over andre. Som det er i dag, er der jo slet ingen incitamenter til at få bedre brændeovne eller fyrre mindre,” siger Søren Egge Rasmussen.

Regeringen har endnu ikke taget stilling til analysens konklusioner og forventer ikke at gøre det, før et samlet billede af alle seks delanalyser bag afgifts- og tilskudsanalysen er færdig. Regeringen har dog meddelt, at eventuelle tiltag ”skal være i overensstemmelse med blandt andet regeringens skattestop.”

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Andreas Steenberg

Public affairs executive, Systematic, fhv. MF og politisk ordfører (R)
cand.scient.pol. (Aarhus Uni. 2011)

Søren Egge Rasmussen

MF (EL)
Tømrer (Frode Nielsens Tømrer og Snedkerforretning 1990), økologisk landmand (Den Økologiske Landbrugsskole 2002)

0:000:00