Skarp kritik af S og SF's klimaafgift på flybilletter

SKATTEUDSPIL: S og SF foreslår en klimaafgift på flybilletter. Ideen møder skarp kritik fra transportministeren og flybranchen, der frygter tab af arbejdspladser og konkurrenceevne.
S-SF vil have en klimaafgift på 75 kr. pr. flybillet. Forslaget møder skarp kritik.
S-SF vil have en klimaafgift på 75 kr. pr. flybillet. Forslaget møder skarp kritik.Foto: SAS
Kristian Aaskov NielsenAnders Jerking

Socialdemokraterne og SF toner nu fælles front på skatteområdet. I deres fælles skatteudspil foreslår de en 75 kroners klimaafgift på flybilletter.

Transportminister Lars Barfoed (K) mener, at forslaget er helt hen i vejret. Han er bange for, at det vil betyde færre ruter til og fra Københavns Lufthavn.

"Det her er et decideret angreb på Københavns Lufthavns konkurrenceevne," siger Lars Barfoed og fortsætter:

"Det er fuldstændig hovedløst. Vi ved, hvor afgørende det er for dansk erhvervsliv, at der er så mange ruter, der går til og fra Københavns Lufthavn. At SF og S beslutter, at vi skal have en særligt afgift for at lande i København, er dybt skadeligt både for kriseramte SAS og for lufthavnens muligheder for at klare sig i konkurrencen og dermed også skadeligt for dansk erhvervsliv," siger Lars Barfoed, som mener, at en international klima-afgift vil give mere mening.

Hos SAS mener direktør Lars Andersen, at S og SF vil genoplive den tidligere passagerafgift. Han tvivler på, at afgiften vil have nogen effekt for miljøet.

"Det vil have ganske alvorlige konsekvenser for især indenrigsflyvningen. Det vil samlet blive en afgift på 150 kr på en returbillet, og så er der mange, der vil vælge flyet fra og tage bilen eller hurtigfærgen i stedet for. Det vil være en meget dårlig deal for miljøet," siger Lars Andersen.

Klimaet kan vinde med andre løsninger
Københavns Lufthavne er enig med transportministeren og SAS.

"Det er en dårlig ide. For øjeblikket er det vigtigt at sørge for, at Danmark bevarer sin konkurrenceevne, og at København ikke sakker agterud," siger kommunikationsdirektør i Københavns Lufthavne, Henrik Peter Jørgensen.

Han mener, at man kan gavne klimaet bedre på andre måder. "Med S og SF's klimaafgift går de ikke efter en miljøeffekt. Det, der vil give en miljøeffekt inden for luftfart, er nyere fly, teknologi og hele forskningen og udviklingen af det. Det er der, der er et meget stort potentiale," siger Henrik Peter Jørgensen.

Det er den grønne tænketank Concito enig i. Formand Martin Lidegaard mener, man skal belønne dem, der tænker grønt.

"Det vil være mere effektivt for klimaet, hvis man lagde afgiften direkte på flyselskaber efter deres klima-performance. Det helt optimale vil være, hvis man pålagde en afgift, som belønnede de flyselskaber og lufthavne, som gør noget for at reducere CO2-udslippet, og straffede dem, som ikke gør noget," siger Martin Lidegaard.

Han ser dog Socialdemokraternes og SF's udspil som et skridt i den rigtige retning.

"Det er et skridt i den rigtige retning, fordi det fra klimaets synsvinkel er latterligt billigt at flyve i dag," siger han.

S-SF: Vi må gå forrest
I S og SF fastholder man, at forslaget er fornuftigt. Trafikordfører for Socialdemokraterne Magnus Heunicke mener ikke, at passagerne vil flygte.

"Hvis vi vil være grønne og få mere klima på dagsordenen, så må vi gøre noget. Indenrigsflyvningen vokser i Danmark i modsætning til i resten af Europa, og flytrafikken forurener ekstremt meget, derfor skal der ske noget. Jeg tror ikke, at 75 kroner får passagererne til at flygte," siger han.

Hos SF erkender trafikordfører Pia Olsen Dyhr, at der er tale om en genindførelse af passagerafgiften.

"Afskaffelsen af passagerafgiften betød, at vi havde en stigning i antallet af flyrejsende på 6 procent. Det viser, at afgifter virker. Vi foreslår det, fordi vi kan se, at der er afgifter på vej i England og i Holland på lufttransporten, og under klimatopmødet i København kommer vi til at diskutere lufttransporten," siger hun.

Pia Olsen Dyhr mener ikke, at Danmark kan vente på, at EU laver en fælles afgift.

"Problemet er, at vi kan vente på EU i en evighed. Nogle gange må man vælge at gå foran. Vi viser rettidig omhu og demonstrerer, at vi kan være et foregangsland," siger hun og afviser, at forslaget vil koste arbejdspladser i lufthaven eller hos SAS.

"Der kommer også klima-afgifter i de andre lande," siger hun.

Dokumentation
Det skriver S og SF om klima-afgiften: 

3. Klimabidrag fra flytrafik
Vi vil opkræve et klimabidrag på 75 kr. pr. flybillet fra danske lufthavne. Det sikrer mere klimavenlige transportformer som f.eks. tog en bedre konkurrencefordel på korte strækninger som f.eks. indenrigsflyvning. Men samtidig er klimabidraget ikke så stort, at flytrafikken vil flytte til nabolufthavne i udlandet.

Flytrafikken udleder store mængder CO2. Og med kraftigt faldende priser på flyrejser er flytrafikken steget markant. Det belaster klimaet. En international løsning på problemet ville være det mest optimale. Men vi ønsker, at Danmark skal gå forrest.. Forslaget indbringer ca. 700 mio. kr.


Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Lars Barfoed

Formand for Det Kongelige Teater, Foreningen Norden og Danmarks Underholdningsorkester, selvstændig med Lars Barfoed & Company,, næstformand, By & Havn
cand.jur. (Københavns Uni. 1981), CBS Executive Bestyrelsesuddannelse (2016), Harvard Kennedy School Executive Education (2017)

Pia Olsen Dyhr

Partiformand (SF), MF
cand.scient.pol. (Københavns Uni. 2010)

Magnus Heunicke

Miljøminister, MF (S)
journalist (DJH 2002)

0:000:00