Debat

Børnechef: Børns udvikling skabes lokalt

DEBAT: Regeringens børneudspil bør have en tydelig retning for børns læring, udvikling og trivsel. Men der skal også være plads til at føre det pædagogiske arbejde ud i livet lokalt, skriver Dorte Brøns, børnechef i Randers Kommune.

Regeringens kommende børneudspil skla give plads til at føre det pædagogiske arbejde ud i livet lokalt , skriver Dorte Brøns, børnechef i Randers Kommune.
Regeringens kommende børneudspil skla give plads til at føre det pædagogiske arbejde ud i livet lokalt , skriver Dorte Brøns, børnechef i Randers Kommune.Foto: Colourbox
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Dorte Brøns
Børnechef i Randers Kommune

Regeringen er på vej med et nyt børneudspil.

Der er ingen tvivl om, at dagtilbuddene skal medvirke til at skabe øget social mobilitet. Det kan derfor umiddelbart synes fristende, at det kommende børneudspil kommer til at skærpe og tydeliggøre kravene til, hvad dagtilbuddene skal arbejde konkret med for at opnå denne mobilitet.

Plads til lokale kræfter
Set fra en lokal kontekst og praksis i en kommune er der et stort ønske om, at udspillet indeholder en tydelig retning for, hvad dagtilbuddene skal opnå for børns læring, udvikling og trivsel. Men der er på den anden side et lige så stort ønske om, at der bliver rum og plads til lokalt at føre det pædagogiske arbejde ud i livet. Tanken med dette er naturligvis at følge de overordnede mål og retninger. Men samtidig bør der være plads til, at de lokale kræfter kan folde det pædagogiske arbejde ud i forhold til den aktuelle børnegruppe, på baggrund af viden og refleksion.

Hvis børneudspillet har et snævert fokus på, hvordan den konkrete pædagogiske udførsel af arbejdet skal ske, så er der en risiko for, at vi udvander de pædagogiske medarbejderes evne til løbende at justere og reflektere over deres pædagogiske indsats.

Dorte Brøns
Børnechef i Randers Kommune

Vi ved fra forskning, at noget af det, som har betydning for kvaliteten i dagtilbuddene, blandt andet er personalets uddannelse, pædagogikken og aktiviteternes betydning, samt de sociale og kulturelle forhold i institutionerne. Lokalt medvirker vi gerne til at skabe den sociale mobilitet på baggrund af denne viden, og på baggrund af mål, som retter sig imod at sikre alle børns læring, trivsel og udvikling.

Vi vil således gerne fortsætte med at sætte fokus på alle børns progression i forhold til læringsmål. Vi vil evaluere den pædagogiske indsats, og vi vil lokalt sætte fokus på udvikling og løbende evaluering af læringsmiljøerne. Og vi vil sætte fokus på ledelsesmæssigt at facilitere pædagogiske processer, som kan leve op til de overordnede mål.

Hvis børneudspillet har et snævert fokus på, hvordan den konkrete pædagogiske udførsel af arbejdet skal ske, så er der en risiko for, at vi udvander de pædagogiske medarbejderes evne til løbende at justere og reflektere over deres pædagogiske indsats. Den risiko er ikke værd at løbe, for det er i det konkrete samspil mellem ledelse, medarbejdere og børn og børnenes forældre, at vejen til en forandring ligger.

Få konkrete mål og rammer
Lad børneudspillet være et udspil med få konkrete mål og rammer. Lad kommunerne og de enkelte dagtilbud tilrettelægge organiseringen lokalt på en måde, hvor processer og daglig organisering faciliteres, så de konkrete mål fører til konkrete handlinger, uanset dagtilbuddenes forvaltningsmæssige tilknytning.

Det er samtidig værd at nævne, at masteren for en styrket læreplan, samt tankerne om den styrkede pædagogiske læreplan ser ud til at tegne en tydelig og bred retning samt et råderum, som sikrer det nødvendige rum til at folde pædagogikken ud.

Når lokal facilitering og ledelse af pædagogiske processer tillægges stor vægt på vejen hen mod målet, så er det værd at dvæle ved antallet af medarbejdere i dagtilbud, som ikke har en pædagogisk uddannelse.

Dagtilbud er første led i kæden på vej mod børns dannelse og uddannelse. Alle kender Heckmans kurve, og flere kommuner er begyndt at prioritere midler til børneområdet. I den sammenhæng bør der være fokus på at højne andelen af medarbejdere med en uddannelse, som retter sig mod det pædagogiske arbejde.

Det kommende børneudspil må gerne indeholde mål og retning. Men lad lokale kræfter implementere målene i en lokal kontekst, baseret på viden om, hvad der virker.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00