Debat

EVA: Lad evalueringskulturen blomstre på blå stue

DEBAT: Hvis de nationale læringsmål for alvor skal styrke den pædagogiske praksis i vuggestuer og børnehaver, skal kommunerne understøtte en stærk evalueringskultur i det enkelte dagtilbud, skriver Signe Bohm fra Danmarks Evalueringsinstitut (EVA).

Foto: Thomas Lekfeldt/Scanpix
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Signe Bohm
Områdechef for dagtilbud, Danmarks Evalueringsinstitut (EVA)

Beskeden fra landets kommuner er klar: Regeringen er mere end velkommen til at sætte en fælles, national retning for arbejdet med at styrke kvaliteten af landets dagtilbud, men kommunerne ønsker metodefrihed til udførelsen.

I Altinget 17. marts understreger Anna Mee Allerslev, formand for Børne- og Kulturudvalget i KL, at høj kvalitet i dagtilbud er en kommunal opgave og et kommunalt ansvar. Som konsekvens heraf slår hun på tromme for, at regeringens kommende udspil med fordel kan holde sig til de mere overordnede og retningsgivende linjer – frem for at gå i detaljer med konkrete mål for og krav til hverdagen på blå stue.

Evaluering naturlig del af praksis
Flere pile peger i retning af, at de nye nationale læringsmål bliver relativt brede og vil lægge op til, at kommunerne arbejder med læringsmålene med udgangspunkt i lokale behov og ønsker. Plads til forskellighed giver på flere måder god mening, da der selvfølgelig er stor variation i de udfordringer, landets kommuner står over for i forhold til at understøtte gode læringsmiljøer i dagtilbuddene.

Fakta
Deltag i debatten!
Send dit indlæg til [email protected]

Men det lokale råderum vil samtidigt aktualisere behovet for, at den enkelte kommune har fokus på at understøtte udviklingen af en evalueringskultur i dagtilbuddene, hvor systematisk evaluering med afsæt i læringsmålene indgår som en naturlig del af den pædagogiske praksis. En stærk evalueringskultur lokalt vil nemlig få stor betydning for, om læringsmålene for alvor kommer til at gøre en forskel for dagtilbudskvaliteten – i den enkelte kommune såvel som nationalt.

Pædagoger kan ikke gøre det alene
Blandt dagtilbudsaktørerne er der bred enighed om, at evalueringskulturen skal blomstre på blå stue og hente vigtig næring fra det pædagogiske personales faglighed. Så langt så godt. Men det enkelte dagtilbud og dets personale kan ikke gøre det alene. Frø skal vandes for at kunne spire, og her spiller de kommunale forvaltninger og fagudvalg som sagt en vigtig rolle i at understøtte systematik og refleksion i den pædagogiske praksis.

Det lokale råderum vil samtidigt aktualisere behovet for, at den enkelte kommune har fokus på at understøtte udviklingen af en evalueringskultur i dagtilbuddene.

Signe Bohm
Områdechef for dagtilbud, Danmarks Evalueringsinstitut (EVA)

Erfaringerne fra indførelsen af de pædagogiske læreplaner viser, at evalueringskultur ikke er noget, dagtilbuddene udvikler fra den ene dag til den anden. For eksempel viste EVA’s evaluering af læreplanerne i 2012, at der cirka otte år efter læreplanernes indførelse fortsat var udfordringer forbundet med at få implementeret nationale og kommunale proceskrav til dokumentation og evaluering i den pædagogiske praksis. Fortidens erfaringer giver et fingerpeg om, at kommunerne i nær fremtid kommer til at stå over for en stor opgave med implementering af læringsmål og en stærk evalueringskultur.

Tre råd til kommunerne 
I Børne- og Socialministeriet er arbejdet med dagtilbudsudspillet og de nye læringsmål godt i gang. Kommunerne skal dermed berede sig på snart at fatte vandkanden og nære spirerne. Her ser jeg særligt tre måder, hvorpå kommunerne kan understøtte en stærk evalueringskultur, der kan få de nye læringsmål godt fra start.

For det første er det væsentligt, at den enkelte kommune har fokus på dagtilbudsledernes nøglerolle. Implementeringsforskningen viser, at ledelse er en af de væsentligste faktorer for succesfuld implementering af nye tiltag. Kommunernes understøttelse af dagtilbudslederne kan for eksempel have form af vejledning og redskaber, som gør det mere enkelt og ligetil at arbejde med evaluering i hverdagen.

For det andet vil det være oplagt, at kommunerne benytter implementeringen af de nye læringsmål som en anledning til at styrke deres indbyrdes erfaringsudveksling. Der er uden tvivl et stort potentiale i at lære af hinandens gode og dårlige erfaringer og – ikke mindst – at lade sig inspirere af andre kommuners løsninger.

For det tredje handler implementeringen af den styrkede pædagogiske læreplan jo i sidste ende om at udvikle og sikre en højere kvalitet for børnene. Derfor skal vi alle holde fokus på, at alle de tiltag, der gennemføres, i sidste ende fører til styrket trivsel, udvikling og læring for vores allermindste.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Signe Bohm

Programchef, Egmont Fonden
Cand.scient.adm. (RUC), hd i organisation og ledelse (CBS), fagjournalist (DMJX)

0:000:00