Ny lov kan gøre det lettere at hjemsende afghanere og iranere

ASYL: Regeringens nye asyllov betyder, at både syriske krigsflygtninge og individuelt forfulgte fra lande som Iran og Afghanistan kan blive nemmere at udsende. De risikerer at blive sendt hjem i utide, advarer Dansk Flytgningehjælp og Institut for Menneskerettigheder.

Ny lovgivning kritiseres for potentielt at kunne sende flygtninge fra såvel Syrien som lande som Iran, Somalia og Afghanistan hjem til usikre forhold, der hurtigt kan forværres.
Ny lovgivning kritiseres for potentielt at kunne sende flygtninge fra såvel Syrien som lande som Iran, Somalia og Afghanistan hjem til usikre forhold, der hurtigt kan forværres.Foto: Wikimedia Commons/Scott Bobb
Kim Rosenkilde

Justitsministeriet skriver jo mere eller mindre direkte, at den måde, Flygtningenævnet og Udlændingestyrelsen har fortolket lovgivningen i mange år, er forkert.

Eva Singer
Asylchef i Dansk Flygtningehjælp
Fakta
Opholdstilladelser på baggrund af beskyttelsesstatus

2014: 1.529 (Januar til og med september)
2013: 1.419
2012: 725
2011: 584
2010: 669
2009: 413

Kilde: Udlændingestyrelsen

Det er ikke kun såkaldte krigsflygtninge fra Syrien, der vil blive ramt af regeringens nye lov om midlertidige opholdstilladelser, som fredag blev fremsat til hastebehandling i Folketinget.

Fakta
Sådan ser regeringens nye asylregler ud

1. Regeringen vil indføre en særlig midlertidig beskyttelsesstatus for udlændinge, der opnår beskyttelse alene på baggrund af, at de kommer fra et konfliktramt område. De vil efter deres første år i Danmark igen skulle søge asyl. Herefter vil det være efter det andet og femte år, at de igen skal søge om midlertidig opholdstilladelse.

Dermed kan flygtningen tildeles asyl ud fra tre forskellige hensyn i udlændingeloven:

- §7 stk 1 som ligger i forlængelse af FN's flygtningekonvention.

- §7 stk. 2 som ligger i forlængelse af Den Europæiske Menneskerettighedskonvention og gælder for individuelt forfulgte.

- §7 stk. 3 som ligger i forlængelse af Den Europæiske Menneskerettighedskonvention og gælder for personer på flugt, som ikke er individuelt forfulgte, men er på flugt på grund af de generelle forhold i hjemlandet.

Kilde: L72 om midlertidig beskyttelsesstatus for visse udlændinge

Også flygtninge fra blandt andet Afghanistan, Iran og Somalia skal fremover have behandlet spørgsmål om forlængelse og inddragelse af opholdstilladelse med afsæt i en 'præcisering' i regeringens lovforslag.

Med den ændrede lovtekst for udlændingeloven gør regeringen det klart, at det kun er flygtninge med ophold på baggrund af FN's flygtningekonvention, der fremover skal have konventionens udvidede beskyttelse i forhold til inddragelse af opholdstilladelse.

Dokumentation

Det siger ny lov om inddragelse af opholdstilladelser

Justitsministeriets overvejelser

I lyset af at der indføres en midlertidig beskyttelsesstatus i den foreslåede bestemmelse i udlændingelovens § 7, stk. 3, foreslås det, at det præciseres i udlændingelovens § 19, stk. 1, nr. 1, at der ved en afgørelse om inddragelse efter bestemmelsen skal tages hensyn til grundlaget for opholdstilladelsen, herunder om opholdstilladelsen er meddelt efter § 7, stk. 1, 2 eller 3.

På den måde tydeliggøres det, at der er væsentlig forskel på, hvilke betingelser der skal stilles for inddragelse alt afhængigt af, om der er tale om konventions- flygtninge, udlændinge med beskyttelsesstatus eller udlændinge med midlertidig beskyttelsesstatus.

Konventionsflygtninge, jf. udlændingelovens § 7, stk. 1, er omfattet af flygtningekonventionen (...) Det betyder, at inddragelsen af opholdstilladelse alene kan ske, hvis der er sket fundamentale, stabile og varige ændringer i hjemlandet.

Udlændinge med beskyttelsesstatus, jf. udlændingelovens § 7, stk. 2, og midlertidig beskyttelsesstatus efter den foreslåede bestemmelse i § 7, stk. 3, er derimod ikke omfattet af flygtningekonventionen.

(...)

For sådanne udlændinges vedkommende skal der foretages en vurdering af, om der på inddragelsestidspunktspunktet aktuelt fortsat er et krav på beskyttelse i Danmark i henhold til Danmarks internationale forpligtelser, herunder om en tilbagevenden til hjemlandet vil indebære overgreb i strid med EMRK’s (Den Europæiske Menneskerettighedskonventions red.) artikel 3.

I situationer, hvor spørgsmålet om inddragelse af opholdstilladelsen opstår som følge af en forbedring af de generelle forhold i hjemlandet, kan der efter omstændighederne træffes afgørelse om inddragelse, uanset at forholdene − trods forbedringerne − fortsat er alvorlige og må betegnes som skrøbelige og uforudsigelige.

Inddragelse vil dog kræve, at ændringerne ikke må antages at være af helt midlertidig karakter.

 

Lovforslagets bemærkninger om inddragelse af opholdstilladelse

Der er ikke med forslaget tiltænkt nogen ændring af, under hvilke betingelser en opholdstilladelse kan inddrages, men henset til indførelsen af den foreslåede bestemmelse i udlændingelovens § 7, stk. 3, og den hidtidige praktiske anvendelse af § 19, stk. 1, nr. 1, i visse tilfælde, er det fundet hensigtsmæssigt at beskrive bestemmelsens anvendelse nærmere, herunder så det fremgår, at der er væsentlig forskel på, hvilke betingelser der skal stilles for inddragelse alt afhængigt af, om der er tale om konventionsflygtninge, udlændinge med beskyttelsesstatus eller udlændinge med midlertidig beskyttelsesstatus.

 

Læs hele lovforslaget.


Altinget logoSocial
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget social kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00