Debat

Lægemiddelvirksomhed: Ny platform skal løfte sundhedsinnovation

DEBAT: En ny platform skal hjælpe med at gøre idéer til virkelighed inden for sundheds- og lægemiddelinnovation og dermed gøre innovation til andet end et populært buzzword, skriver Tina Buhl, cand.pharm. og kommunikationschef i Celgene.

GDPRDeleted
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Tina Buhl
Cand.pharm. og kommunikationschef hos lægemiddelvirksomheden Celgene

Her i foråret er regeringens vækstteam for life science kommet med sine anbefalinger om at styrke vækst og innovation i lægemiddel- og medicoindustrien.

17 overordnede anbefalinger, der indeholder i alt over 100 forslag, og alle er enige om, at det, stort som småt, understøtter ideen om at tænke nyt og innovativt. Kodeordet for succes er netop innovation, og vi har fået et godt materiale at arbejde videre med.

Hvor kan lægemiddelindustrien bidrage?
Men selvom innovation længe har været en naturlig del af strategien i life science-virksomheder, er det ikke altid, at de gode intentioner kommer helt ud over rampen. Vi må spørge os selv hvorfor? Hvis det ikke er viljen, der mangler, hvad er det så? Måske det er på tide, at lægemiddelindustrien tænker i andre baner.  

Fakta
Deltag i debatten!
Send en mail til [email protected]

Hos os i virksomhederne skal vi blive bedre til at vende tankegangen og tænke mere på, hvad vi kan bidrage med til det danske sundhedsvæsen. Vi har en vigtig rolle som en dynamisk del af det unikke økosystem, vi har i Danmark, hvor vi omsætter den tidlige forskning ude på universiteterne til ny medicin. Vi sidder med masser af viden og kompetencer ude i virksomhederne, men hvis vi bare fokuserer på at sælge medicin, bliver vi aldrig budt op til dans.

Der skal ganske enkelt mere til for at blive en aktiv medspiller. Vi skal mere på banen og have et bredere fokus i stedet for at sidde inde i vores egen osteklokke og forsøge at komme op med nye og geniale ideer. Det er vigtigt, at vi i lægemiddelindustrien spørger os selv, hvad vi kan bidrage med, så vi får etableret et konstruktivt offentligt og privat samarbejde til gavn for alle.    

Hos Celgene vil vi gerne tage ejerskab for forslagene og forpligte os til, at innovationsplatformen udmønter sig i konkrete forslag og projekter.

Tina Buhl
Kommunikationschef, Celgene

En ny platform til innovation
Der findes ikke nogen enkel opskrift på, hvordan man finder de innovative ideer og løsninger. Det kan ofte være tilfældigheder, der afgør, om noget bliver en succes. Men en ting er sikkert - vi finder dem sjældent alene. Lægemiddelindustrien og sundhedsvæsenet er gensidigt afhængige af et stærkt samarbejde, og det er kun i dialog med hinanden, at vi får skabt de innovative løsninger.

Hos Celgene har vi taget initiativ til innovationsplatformen. Det er en ny måde at tænke innovation på. Vi ønsker at samle alle relevante aktører på området – forskere, sundhedspersonale, patientforeninger, politikere og repræsentanter for lægemiddelindustrien. Vi ønsker at arbejde i samme retning og ud fra de samme forudsætninger. På den måde forsøger vi at optimere muligheden for, at forslag og ideer rent faktisk også kommer ud og får greb i virkeligheden.

Ambitionen med innovationsplatformen er ikke bare med et trylleslag at finde innovative løsninger på alle udfordringer på sundhedsområdet. Men vi forsøger at komme med et bud på, hvordan løsninger bliver forankret på tværs af både sundhedsvæsen, beslutningstagere og i lægemiddelindustrien.

Jeg vil gerne invitere alle til at bidrage med ideer og forslag inde på innovationsplatformen, så vi kan få det bredest mulige afsæt. Samtidig skal vi også turde mere og kaste os ud i at prøve tingene af. Det er et spørgsmål om også at turde fejle. Hos Celgene vil vi gerne tage ejerskab for forslagene og forpligte os til, at innovationsplatformen udmønter sig i konkrete forslag og projekter. Arbejdet er ikke bare gjort ved at sætte kloge hoveder sammen. Vi skal tage det sidste skridt videre, så det ikke endnu en gang bare bliver ved de flotte ord og gode intentioner.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Tina Buhl

fhv. Kommunikationschef, Celgene
cand.pharm. (1989)

0:000:00