Læger og patienter roser digitaliseringsstrategi

Både Lægeforeningen og Danske Patienter er positive overfor den nye digitaliseringsstrategi, der blandt andet skal sikre hurtigere deling af data mellem myndigheder. Begge foreninger har dog klare advarsler.

Danske Regioner, KL og Regeringen står bag den nye digitaliseringsstrategi. 
Danske Regioner, KL og Regeringen står bag den nye digitaliseringsstrategi. Foto: Ole Toft/Altinget.dk
Ole Nikolaj Møbjerg Toft

Bedre digitale løsninger for borgerne. Hurtigere, men også sikker deling af sundhedsdata mellem myndigheder. Øget adgang til data for virksomheder. Sådan lyder tre af hovedpunkterne i den nye digitaliseringsstrategi som regeringen, Danske Regioner og KL fremlagde torsdag.

Både Lægeforeningen og Danske Patienter roser strategien, der med hurtigere udveksling af sundhedsoplysninger skal være med til at sikre en bedre sammenhæng i sundhedsvæsnet, ved at patientdata lettere kan flyde mellem eksempelvis, sygehuse, almen praksis og den kommunale hjemmepleje.

Lettere deling af data på sundhedsområdet mellem myndigheder og forskningsinstitutioner er helt afgørende for at sikre patienterne bedre behandlingsmuligheder og en højere patientsikkerhed i dagligdagen. Det mener Danske Patienters direktør, Morten Freil.

Dokumentation

Strategien om data i sundhedsvæsnet

Bedre deling af oplysninger mellem myndigheder skal også give borgerne mere sammenhængende forløb, når deres sag går på tværs af myndigheder – fx et behandlingsforløb, hvor både hospital og den kommunale sundhedspleje er involveret. Og velfærden skal løftes ved, at digitale velfærdsløsninger udbredes.

Deling af viden giver bedre velfærd. Når relevante sundhedsdata eksempelvis udveksles digitalt mellem hospitalet og den kommunale sundhedstjeneste, giver det bedre mulighed for at koordinere patienternes forløb på tværs. Dermed oplever patienterne ikke at skulle være bindeled og ansvarlige for at overdrage viden om forløbet mellem forskellige sundhedspersoner. Det øger trygheden og giver bedre behandlingsforløb.

Der er både livskvalitet og god samfundsøkonomi i at udbrede digitale velfærdsløsninger, der giver frihed og gør den enkelte mere selvhjulpen. Eksempelvis giver telemedicin til borgere med KOL tryghed og fleksibilitet i hverdagen og inddrager patienten i sit eget sygdomsforløb. Og velfærdsteknologier i boligen som fx vasketoiletter giver borgere med funktionsnedsættelser mulighed for at blive mindre afhængig af hjælp. Samtidig gør digitale velfærdsløsninger det muligt for fx sundheds- og omsorgspersonale at tilrettelægge arbejdet smartere og mere effektivt. Derfor skal digitale velfærdsløsninger, der virker, udbredes, så borgerne kan få gavn af dem.

Offentlige data skal – inden for de lovgivningsmæssige rammer – i stigende grad stilles til rådighed for virksomhederne, så de kan fungere som drivkraft for innovation og nye forretningsmuligheder i den private sektor. Det skal give erhvervslivet gode muligheder for at finde, sammenkoble og genbruge data til udvikling af nye innovative produkter og serviceydelser, så virksomhederne på den måde kan stå stærkere i fremtidens konkurrence.


0:000:00