Klimatilpasning kræver bedre branding

KLIMATILPASNING: Historien om klimatilpasning skal fortælles bedre, mener flere kommunikationseksperter. Ifølge KL skyldes den tilbageholdne kommunikation et ønske om åbenhed for borgerne.
Foto: Colourbox

Luften er gået ud af klimaballonen, fordi kommunerne ikke formidler skarpt nok.

Det mener flere kommunikationseksperter, der kritiserer de debatindlæg om klimatilpasning, som kommunerne i løbet af foråret har bidraget med, for at mangle visioner.

Debatindlæggene har ifølge eksperterne det til fælles, at processen med klimatilpasning tilsyneladende forløber godt ude i kommunerne.

"Klimatilpasning er en iterativ proces, hvor erfaring og ny viden skal i spil, når der skal udvikles, findes løsninger og tiltag, således at vi er beredt, når vandet stiger, og skybruddene kommer. Vi er som sagt kun lige begyndt," lød det fra Vejle Kommune.

"At arbejdsgruppen (i arbejdet med klimatilpasning, red.) var tværgående sammensat, har givet bred forankring. Det har også givet en handlingsplan med mange forskellige typer af handlinger, og hvor mange fagområder kommer til at være med til at løfte udfordringen," skrev Gladsaxe Kommunes planlægger, Kathrine Stefansen.

Klimatilpasning er et af de områder, hvor vi på sigt kommer til at se højere grad af kommuneprofilering i fremtiden. Der er ikke nogen i kommunen, der kan leve med, at noget fylder mere og mere i budgetterne, uden at indbyggerne kan finde ud af, hvad deres skattekroner går til.

Kasper Westphal Pedersen
Kommunikationsrådgiver, Operate

Modstridende toner
Den positive fortælling om klimatilpasning fra hestens egen mund - de kommuner, der har siddet med planerne - har dog også skullet konkurrere med flere modstridende fakta.

Altinget.dk's historie om, at kun godt en procent af puljemidlerne til klimatilpasning er blevet bevilget, gav et indtryk af, at kommunerne måske frygtede at søge pengene, medmindre de havde alt på plads.

Samtidig har flere kommuner, som artiklen onsdag gav udtryk for, uden for citat klart tilkendegivet, at politikerne har haft lige lovlig travlt med at sætte deadline-krydser i kalendere.

Alle disse udsagn synes at efterlade et spørgsmål: Hvis klimatilpasning er en succeshistorie i Danmark, hvorfor kommunikerer man så tvetydigt hhv. inden for og uden for citat?

Kommunal markedsføring af klima er nødvendigt
Hanne Storm Edlefsen, cand.scient.pol. i statskundskab, har skrevet speciale om fænomenet "corporate branding" i den offentlige sektor. Ifølge hende har kommunerne en svær udfordring i at brande deres klimastrategier, fordi de ikke kan fortælle en historie på samme måde, som man kan i en privat virksomhed. Konsekvensen bliver, at man må tale med uld i mund.

"Jo stærkere et brand du har, desto stærkere legitimitet har du til at fastholde dit virke som organisation. Det er utrolig vigtigt for den offentlige sektor, som kræver skat ind og krydser folks privatsfære for at løse myndighedsopgaver," siger hun.

0:000:00