Gulpladeordning holder liv i benzinslugere
Karen Hjortkær Petersen
Morten Find-Andersen
Der er et incitament til at holde fast i de gamle biler, fordi der ikke er nogen strafafgift.
Niels Grøftehauge
Markedsanalytiker hos bilpriser.dk
2. juni 1998 blev der indført en tillægsafgift for privatkørsel i gulpladebiler, populært kaldet "strafafgift".
Den betød, at private gulpladebiler med en vægt på mere end 2,5 t. blev tillagt en afgift for privat brug - for dieselbiler koster det i dag 5.650 kr. og for benzinbiler 5.470 kr.
Før 2. juni 1998 blev der ikke sondret mellem privat og erhvervsmæssig brug af gulpladebiler.
Niels Grøftehauge skabte i juni 1999 sammen med sine to sønner Peter og Martin hjemmesiden bilpriser.dk, hvor et professionelt program beregner priser på brugte biler. Tanken bag hjemmesiden er at gøre brugtbilsmarkedet mere gennemskueligt.
Kilde: Centralregistret for Motorkøretøjer/Rigspolitiet, Jyllands-Posten 13. november 2007 og Ingeniøren 4. juni. 1999.
122.000 gulpladebiler fra før juni 1998 kører rundt på de danske veje. Det viser tal tal fra Rigspolitiets motorregister.
Private ejere af gulpladebiler slipper for at betale en afgift på over 5000 kr. om året.
Derfor bruger folk hellere en ekstra skilling på at holde deres gamle bil i live i stedet for at købe en nyere og mere miljøvenlig bil: