Busnyt

Dokumentation
[bruger] 21-11-2008 Justitsministeriet Civil- og Politiafdelingen Slotsholmsgade 10 1216 København K   Dato 20. november 2008   Høringssvar: Forslag til lov om ændring af færdselsloven (Oplysningspligt og frakendelse af førerretten på køre- og hviletidsområdet) Justitsministeriet har udsendt forslag til lov om ændring af færdselsloven (oplysningspligt i henhold til § 65, stk. 1 og frakendelse af førerretten på køre- og hviletidsområdet mv.) i høring. Lovforslaget har tre formål: 1. Skærpe straffen for tilsidesættelse af oplysningspligten i færdselslovens § 65, stk. 1 2. Lempelse af sanktioner for så vidt angår frakendelse af førerretten ved overtrædelse af reglerne om kontrolapparat. 3. Etablere udtrykkelig dansk straffemyndighed for overtrædelse af køre- og hviletidsforordningen, når overtrædelsen konstateres i Danmark, også selvom overtrædelsen er begået i udlandet – eventuelt af udenlandske statsborgere. Danske Busvognmænd støtter de foreslåede ændringer. Danske Busvognmænd har bemærkninger til punkt 2 og punkt 3. Lempelse af sanktioner for så vidt angår frakendelse af førerretten ved overtrædelse af reglerne om kontrolapparat. Som det fremgår af bemærkningerne, har transportbranchen i løbet af foråret givet udtryk for et ønske om yderligere lempelser af sanktionssystemet for overtrædelse af køre- og hviletidsregler og kontrolapparatforordningen ud over de lempelser, der er blevet administrativt gennemført ved cirkulæreskrivelser af hhv. 31. oktober 2006 og 30. marts 2007. Konkret i forhold til overtrædelser af kontrolapparatforordningen var branchens ønsker: - Opdeling af overtrædelser af reglerne i kontrolapparatforordningen og tilsvarende differentiering af bødestørrelser. - Kun grove overtrædelser af kontrolapparatforordningen bør medføre frakendelse af førerretten. Med lovforslagets imødekommes delvist det væsentlige behov for at mindske den psykiske belastning det er for en chauffør at kunne miste kørekortet pga. formelle fejl. Det er også Danske Busvognmænds opfattelse, at ændringen er nødvendig af hensyn til et princip om proportionalitet i lovgivningen og sanktionerne, idet formelle fejl ved betjeningen af kontrolapparatet og brugen af køreskiver sjældent (eller aldrig) har betydning for færdselssikkerhed, arbejdsvilkår og konkurrence indenfor vejtransporterhvervet.  Etablere udtrykkelig dansk straffemyndighed for overtrædelse af køre- og hviletidsforordningen Indledningsvis skal det nævnes, at Danske Busvognmænd opfatter det som nødvendigt, at der i EU’s medlemslande generelt sker en ensartet kontrol og sanktionspålægning i relation til køre- og hviletidsreglerne uanset hvor forseelsen har fundet sted, virksomhedens etableringssted og chaufførens ansættelsessted og nationalitet. Virksomhedernes og chaufførernes opfattelse af retssikkerhed indenfor køre- og hviletidsområdet samt en lige og fair konkurrence transportvirksomhederne imellem forudsætter en ensartet håndhævelse. Det fremgår indirekte af bemærkningerne, at de danske myndigheder hidtil har benyttet sig af overgangsordningen efter artikel 19, stk. 2 i forordning 561/2006, 2. led, hvorefter medlemsstaten – i forbindelse med en konstateret overtrædelse – i stedet for at pålægge en sanktion kan vælge at underrette den kompetente myndighed i den medlemsstat, hvor virksomheden er etableret eller, hvor føreren har sit ansættelsessted om omstændighederne i forbindelse med overtrædelsen. Overgangsordningen udløber den 1. januar 2009. I medfør af forslagets punkt 1 vil handlinger omfattet af artikel 19, stk. 2 nu høre under dansk straffemyndighed, uanset om betingelserne i straffelovens §§ 6-9 er opfyldt. Danske Busvognmænd ønsker i forbindelse med forslaget at præcisere, at: Lovgivningen og den praktiske håndhævelse heraf bør sikre, at der sker en ensartet vurdering og sanktionspålæggelse af overtrædelse af køre- og hviletidsreglerne, der konstateres på dansk territorium uanset: o Virksomhedens hjemsted, o Køretøjets registreringssted, o Chaufførens nationalitet og hjemsted, og o om overtrædelsen er begået på dansk område, i et andet EU-land eller et tredjelands område. Der må naturligvis ikke pålægges mere end én sanktion eller indledes mere end én retsforfølgning for den samme overtrædelse. Bemærkningerne nævner ikke, om det er muligt at gennemføre tilsvarende principper for overtrædelser af kontrolapparatforordningen. Danske Busvognmænd finder, at dette ville være hensigtsmæssigt af sammen hensyn, som gør sig gældende for så vidt angår overtrædelser af køre- og hviletidsbestemmelserne. Danske Busvognmænd står naturligvis til rådighed, hvis der er ønske om uddybende kommentarer i relation til ovenstående. Med venlig hilsen   Steen Bundgaard Adm. direktør     Du er tilmeldt Busnyt fra Danske Busvognmænd, der opdaterer dig med de seneste nyheder indenfor politiske, økonomiske og sociale forhold med særlig relevans for busvognmandserhvervet. Klik her for at afmelde Busnyt afmeld Danske Busvognmænd    

Altinget logoTransport
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget transport kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00