Smøl med godsterminaler koster millioner i EU-støtte

NYHED: Danmark går glip af over 100 mio. kr. i EU-støtte til godsterminaler, fordi regeringen snøler med en løsning, vurderer branchen og ekspert.
Flere lande i EU har fået massiv støtte til godsterminaler, men i Danmark har godshåndtering været strandet de sidste fem år.
Flere lande i EU har fået massiv støtte til godsterminaler, men i Danmark har godshåndtering været strandet de sidste fem år.
Fakta
Sagen kort:
-Terminalerne ejes i dag af DSB.

-Ralion lejer sig på terminalerne.

-Ejersituationen skaber uklarhed omkring, hvordan man får udbygget terminalerne.

-En rapport fra Rambøll forslår, at driften af terminalerne ligges i et neutralt selskab, mens infrastrukturen ligges over til Bane Danmark.

-EU giver støtte til godshåndtering gennem Marco Polo midlerne og TEN midlerne (Transeuropean network). Derudover findes også en række regionale fonde.

Mens regeringen kan fejre femårsjubilæum for jagten på en løsning for de dårlige godsterminaler i Taulov og Høje Taastrup, så fosser EU-kroner til udbygning af godsterminaler i andre EU-lande. Men ikke til Danmark.

Fraværet af en national handlingsplan for terminalerne har betydet, at Danmark er gået glip af massive EU-støttemidler til udbygning og forbedring af godshåndtering. Formand for Foreningen af Danske Transportcentre, Kent Bentzen, vurderer, at Danmark er gået glip af over 100 mio. kr. fra EU, der blandt andet kunne være blevet brugt til at udbygge de kriseramte terminaler:

"Danmark er gået glip af et trecifret millionbeløb, som man kunne have fået til et fremtidspegende nationalt terminalsystem, der kobler sig op på det internationale system. Alene til de terminaler, der er i dag, ville man kunne have fået et tocifret millionbeløb," siger Kent Bendtsen og forsætter:

"Der har i en årrække været mulighed for, hvis man havde haft en national plan, at ligge disse investeringer ind, som en del af EU's investeringer i infrastrukturfremme."

Ekspert: Danmark holder igen
Blandt andet Spanien, Italien, Ungarn og Tyskland har været langt mere fremme i skoene, når det drejer sig om at søge EU-støtte til godsterminaler. I Tyskland har man for eksempel fået finansieret op mod 80 pct. af investeringerne i nogle af de nye godsterminaler, fortæller seniorrådgiver fra Tetraplan, Michael Henriques.

Han afviser ikke vurderingen fra Danske Transportcentre, og understreger at Danmark havde stået langt bedre i kampen om EU-støttekronerne, hvis regeringens havde været hurtigt fremme med en samlet national plan for centrene.

"Vi har været pænt tilbageholdende i Danmark, men det er en politisk vurdering, og det må man jo forholde sig til i branchen," siger Michael Henriques.

EU kan se fordel i Danmark
En rapport fra sidste år fra rådgivningsselskabet Rambøll peger på, at der skal bruges mellem 60 og 80 mio. kr. på at udbygge terminalerne, så de kan klare fremtidens vækst.

Efter rapporten har ligget et halvt år på ministerens bord, blev den i marts sendt i høring hos sagens parter. Men Kent Bentzen peger på, at der i EU-sammenhæng blev givet flere penge til udbygning af godsterminaler, end det regeringen selv foreslår at give.

Danmark kan spille en central rolle som såkaldt nordisk hub, i modsætning til i dag hvor blandt andet selskabet Hupac - en af Europas førende godsvirksomheder - sender tog til Norden gennem Polen og Lübeck for at slippe for at køre gennem Danmark.

"Vi har set større beløb end det samlede vedligeholdelses og udbygningsprogram, der nu er lagt op til. Det er selvfølgelig ikke EU's opgave at vedligeholde danske terminaler, men EU kan se en fordel i, at Danmark bliver koblet op på de europæiske netværk," siger Kent Bentzen og fortsætter:

"Det er vores egne penge, som vi bare kan hive hjem, hvis man har den sammenkobling mellem nationale planer, og de EU-krav der skal til."

Altinget logoTransport
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget transport kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00