Bilister skal ind på cykelstien

CYKLER: Den rekordstore pulje til cyklisme under trafikplanen skal vende den negative udvikling på de danske cykelstier. Ambitionen fra Dansk Cyklist Forbund er bedre cykelstier og målrettede kampagner for at få danskerne op på jernhesten.
Danskerne skal cykle langt mere - og forholdene skal være i orden for at vælge bilen fra og cyklen til, mener Dansk Cyklist Forbund
Danskerne skal cykle langt mere - og forholdene skal være i orden for at vælge bilen fra og cyklen til, mener Dansk Cyklist ForbundFoto: Colourbox
Anne Bjerregaard
Fakta

Det ønsker Dansk Cyklist Forbund sig af Trafikaftalen:

Mindst 20 byer i Danmark skal brande sig som cykelbyer.
Det kræver, at cyklisterne oplever bymiljøet som et godt sted at cykle, og at kommunerner prioriterer at få cykelstier og fremkommelighed for cykler på dagsordenen.

En forbedring af pendlerruterne i København, så flere bilister kan flyttes over på cyklerne.

Dobbelt så mange skal tage cyklen på arbejde. Samlet foregår tre procent af transport til arbejde på cykel, hvor niveuet før har været dobbelt så højt.

Fordelingen af midlerne fra cykelpuljen skal fordeles af et uvildigt organ, der udelukkende tager udgangspunkt i kvaliteten af projektet.

Lokalpolitikerne bør integrere de gode erfaringer fra både organisations- og erhvervslivet.


Kilde: Dansk Cyklist Forbund

29. januar 2009 markerer en skillelinje for Dansk Cyklist Forbund. Der var tiden før og tiden efter. Skillelinjen markerer ifølge forbundet den dag, hvor regeringen igen gik ind og tog ansvar for cyklisterne efter otte år med bloktilskud og anlægsloft, som har stukket en kæp i hjulet på cyklerne.

En milliard kroner. Så meget har partierne bag trafikplanen sat af til at fremme cyklisme og til at gøre den pedaltrampende transportform mere attraktiv. Dansk Cyklist Forbund håber midlerne fordeles korrekt.

Ingen sognerådspolitik, tak
"Vi er oppe på barrikaderne for at gøre det til en politisk succes. For os er det helt afgørende med en fornuftig administration af ordningen, så der ikke går sognerådspolitik i tingene. Indholdet og kvaliteten skal være i orden i de projekter, der bliver søsat, og man må se på, hvor der er mest valuta for pengene," siger direktør i Dansk Cyklist Forbund, Jens Loft Rasmussen.

0:000:00