Busnyt

Dokumentation
  17-06-2009 Regeringen har indgået aftaler med henholdsvis Danske Regioner og Kommunernes Landsforening om regionernes og kommunernes økonomi i 2010. Nogle hovedpunkter i aftalen har været: - Et løft i nyinvesteringer og vedligeholdelse af primært skoler og institutioner, men også veje. Dels en tiltrængt hjælp til aktivitet og beskæftigelse i bygge- og anlægssektoren og dels for at afhjælpe et vedligeholdelsesefterslæb på området. - Udgifterne på det specialiserede socialområde - kommunernes service til sårbare børn og unge og voksne handicappede. - Større kommunale overførselsudgifter - Finansiering af mad i daginstitutionerne KL’s formand Erik Fabrin mener, at aftalen åbner for et højt kommunalt anlægsniveau næste år. - I 2010 kan vi bygge og renovere for 20 mia. kr., og samtidig slipper vi af med det snærende anlægsloft, der har været en sten i skoen for mange kommunalbestyrelser”, siger KL’s formand Erik Fabrin. Regeringens aftale med regionerne betyder, at regionerne får tilført 1,8 milliarder kroner ekstra til driften af sundhedsvæsenet i 2010 samt 300 millioner kroner til at finansiere de øgede udgifter, når det udvidede frie sygehusvalg genindføres den 1. juli 2009. Busser kunne have været med En øget finansiering af den kollektive trafik med bus kom ikke på tale i denne omgang. Flere forhold har ellers talt for, at bustrafikken kunne optræde i dette års aftale: Økonomiske forhold: - Kommunerne har længe argumenteret for, at den finansiering af bustrafikken, der fulgte med, da kommunerne fik større ansvar for den kollektive trafik i forbindelse med kommunalreformen var utilstrækkelig. Det konstaterede kommuner, regioner og trafikselskaber i løbet af 2008, men udmeldingen fra transportminister Carina Christensen og senere Transportminister Lars Barfoed var, at det var et tema, der burde tages op ved kommunernes økonomiforhandlinger med Staten. - Ændringen af energiafgiftslovgivningen med virkning fra 1. september 2008 betød øgede udgifter for kommuner og regioner på 9 – 10 pct. Kommunerne er under ét blevet kompenseret herfor, men skævt således, at især de store byer og, i visse tilfælde, regionerne er blevet underkompenserede. - Stigende brændstofpriser i 2007 og 1. halvår af 2008 har slået kraftigt igennem i udgifterne til driften af den kollektive trafik. Politiske forhold: - Fokus på CO2-udledninger i almindelighed og transportsektorens CO2 udledninger i særdeleshed har fået den kollektive trafik – og dermed busserne – højere op på politikernes dagsorden. Det erkendes i stadigt større omfang, at et forbedret kollektiv trafiksystem er en forudsætning for, at Danmark kan få bragt transportsektorens CO2-udledninger ned. - I forbindelse med regeringens trafikplan – En grøn transportpolitik – blev der afsat hhv. 1 mia. kr. til forbedret fremkommelighed for busserne og 300 mio. til fremme af ordninger og projekter, der øger antallet af buspassagerer. - Endelig har KL, Danske Regioner og Trafikselskaberne i Danmark netop lavet et fælles oplæg, der beskriver, hvordan man kan få flere passagerer i lokalbanerne og busserne. I oplæget nævnes blandt andet, at langsigtede investeringer i jernbaner og busfremkommelighed skal suppleres med finansiering af busdriften på kort sigt. Her lægger de tre parter op til, at Staten skal samarbejde. Kommuner og regioner må nu sætte deres lid til, at andre faktorer – herunder initiativer finansieret af de nye puljer – kan bidrage så meget til passagervæksten og dermed finansieringen af bustrafikken, at trafikselskaberne kan holde skindet på næsen uden at skulle igangsætte endnu en nedskæringsrunde i bustrafikken.     Du er tilmeldt Busnyt fra Danske Busvognmænd, der opdaterer dig med de seneste nyheder indenfor politiske, økonomiske og sociale forhold med særlig relevans for busvognmandserhvervet. Klik her for at afmelde Busnyt afmeld Danske Busvognmænd    

Altinget logoTransport
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget transport kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00