Busnyt

Dokumentation
  16-07-2009     EU-Kommissionen vil lukke Combus-sag EU-Kommissionen har nu besluttet at få lukket Combussagen. Det sker med en beslutning den 14. juli 2009 hvor Kommissionen konstaterer, at statsstøtten var ulovlig. Baggrund I foråret 2009 havde Danske Busvognmænds adm. dir. Steen Bundgaard møde med de ansvarlige embedsmænd i EU-Kommissionen for – efter fire års ventetid – at få accelereret sagsbehandlingen. Det hjalp, og den 14. juli 2009 meddeltes det altså også fra EU-Kommissionens side, at statsstøtten var ulovlig. Tilbagebetaling Det er dog et godt spørgsmål, hvor regningen på de godt 470 mio. kr. skal sendes hen. Efter at millionindsprøjtningerne fra staten reddede Combus fra at gå fallit, blev selskabet i januar 2001 solgt til Arriva for et beløb på blot 100 kr. Men hos Arriva forventer man ikke at blive præsenteret for en regning. - Vi har hverken nogen stor interesse i denne sag eller nogen holdning til den, for vi mener ikke, vi har noget med den at gøre, siger Arrivas kommunikationsdirektør, Jan Wildau. Ritzaus oplyser, at Arriva i forbindelse med overtagelsen af Combus fået indskrevet en række garantier, som sikrer firmaet mod efterspil fra Combus-sagen. I en skriftlig kommentar noterer Transportminister Lars Barfoed sig dog, at beløbet skal søges tilbagebetalt til statskassen, men flere partier kræver en mere uddybede forklaring af de omtalte garantier. Venstres EU-ordfører, Michael Aastrup Jensen, er bekymret,  - Det lyder meget alvorligt i forhold til, om nogle folk har gjort noget mod bedre vidende. Derfor bliver vi nødt til at få denne sag undersøgt fuldstændig til bunds, siger han til Ritzau. Han bakkes op af Trafikordfører Per Clausen (EL), der kræver en kulegravning. - Statsstøtten til Combus og den efterfølgende foræring af Combus til Arriva medvirkede til at skævvride markedet i forbindelse med udbuddene af busdriften. Combus pressede først prisen ned, og efterfølgende medvirkede salget til Arriva for kun 100 kroner til at give Arriva en meget stærk position på det danske busmarked, siger Per Clausen i en pressemeddelelse. Erstatningssager - Vi er først og fremmest glade for, at sagen nu endelig har fået sin afslutning. Nu må vi så politisk vurdere, om vi skal rejse erstatningssager på vegne af nogle af vores medlemsvirksomheder, siger foreningens vicedirektør Henning Korshøj Nielsen. Han kritiserer dog den lange sagsbehandling i EU-systemet for at gøre det svært at rejse den nødvendige dokumentation, der skal til for at køre en erstatningssag.     Du er tilmeldt Busnyt fra Danske Busvognmænd, der opdaterer dig med de seneste nyheder indenfor politiske, økonomiske og sociale forhold med særlig relevans for busvognmandserhvervet. Klik her for at afmelde Busnyt afmeld Danske Busvognmænd    

Altinget logoTransport
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget transport kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00