Debat

Aalborg har brug for intelligente løsninger

DEBAT: Der er brug for konstruktive løsninger på Aalborgs trafikproblemer. En ny forbindelse over Limfjorden til over 6 milliarder, som vil gå ud over værdifuld natur, er ikke vejen frem, skriver transportordfører Karsten Hønge (SF).
Aalborgs trafikproblemer skal løses uden at bruge penge på en ny motorvej, skriver transportordfører Karsten Hønge (SF).
Aalborgs trafikproblemer skal løses uden at bruge penge på en ny motorvej, skriver transportordfører Karsten Hønge (SF).Foto: ft.dk
GDPRDeleted
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.
Af Karsten Hønge (SF)
Medlem af Folketinget og transportordfører

SF tager Aalborgs mange pendlere og erhvervsliv alvorligt. Derfor vil vi finde konstruktive løsninger på de kø- og trængselsproblemer, som bilisterne i Aalborg oplever i dag.

Men spørgsmålet er, om løsningen er en helt ny forbindelse over Limfjorden til over 6 milliarder kroner, som oven i købet vil gå ud over værdifuld natur?

En ny Limfjordsforbindelse vil samtidig tage mange år at bygge og medføre mere biltrafik, både rundt om og ind gennem Aalborg by.

SF foreslår en række målrettede tiltag, som vil virke hurtigt og være langt billigere. Nye trafikberegninger fra Vejdirektoratet viser desuden, at den forventede trafikvækst på en ny forbindelse er betydeligt lavere end først antaget i VVM-redegørelsen.

Man skal være mere end almindelig asfaltgal, hvis man mener, at der her og nu er brug for at afsætte over 6 milliarder gode skattekroner til et projekt, som tilmed vil være til stor skade for natur og miljø - aalborgenserne fortjener ganske simpelt bedre.

Karsten Hønge (SF)
Medlem af Folketinget og transportordfører

De initiativer, som SF foreslår, vil forbedre vilkårene for biltrafikken uden at bruge penge på en ny motorvej.

Optimerende og alternative løsninger
Vi kan for det første optimere trafikafviklingen i den eksisterende Limfjordstunnel - vi kan så at sige bruge det, vi har, langt bedre med brug af eksempelvis intelligent trafikstyring og overhalingsforbud i tunnellen. Desuden kan trafikken syd for tunnelen afvikles bedre ved at bygge et tredje sydgående spor.

Vejdirektoratet har peget på, at en række ramper og tilslutninger ved den eksisterende forbindelse kan blive bedre. Det drejer sig blandt andet om til- og frakørsler til Aalborg N, Øster Uttrup og Humlebakken. Der bør hurtigst muligt sættes gang i dette arbejde, så vi kan få nogle gennemarbejdede forslag til ombygninger af ramper m.v. på bordet, som kan forbedre trafikafviklingen.

Vi bør samtidig skabe mere attraktive alternativer til bilen i Aalborg, så vi kan få flere til at hoppe på cyklen eller bruge den kollektive trafik.

Derfor har SF netop været med til at sikre penge til anlæg af en ny cykelbro over Limfjorden. Desuden har vi oprettet en pulje på i alt 180 millioner til supercykelstier og bedre cykelparkering, som Aalborg har mulighed for at drage fordel af til nye cykelprojekter i byen.

Der er i dag kun én forbindelse for cyklister på en strækning af 70 km - nemlig Limfjordsbroen. Fra Hals i Øst til Aggersund i vest er der ikke andre passagemuligheder over vandet. Den kommende bro vil forbinde Aalborgs nordlige og sydlige bydele over Limfjorden. Det vil skabe helt nye muligheder for at komme på tværs af fjorden på cykel.

Kollektivt løft
Endelig kan vi gøre meget for at forbedre den kollektive trafik i Aalborg-området.

Det kan eksempelvis være i form af en busbane eller en egentlig letbane fra Grønlandstorv til midtbyen og en bedre busbetjening mellem oplandet og Aalborgs centrale byområder.

I SF vil vi ikke på forhånd udelukke, at der på lang sigt kan være behov for en tredje Limfjordsforbindelse, men man skal være mere end almindelig asfaltgal, hvis man mener, at der her og nu er brug for at afsætte over 6 milliarder gode skattekroner kroner til et projekt, som tilmed vil være til stor skade for natur og miljø - aalborgenserne fortjener ganske simpelt bedre.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Karsten Hønge

MF (SF), medlem, SF’s landsledelse og daglige ledelse, 3. næstformand, Folketingets Præsidium
tømrer (Aarhus. 1983), journalist (DMJX 2013)

0:000:00