Debat

Arriva: DSB's monopol går ud over kunderne

DEBAT: Hvis man fastholder monopollignende tilstande i togbranchen, bremser man ganske enkelt den udvikling, der skal fastholde og tiltrække fremtidens kunder i de danske tog, skriver Nikolaj Wendelboe, direktør i Arriva Danmark.

Foto: /ritzau/ Jens Dresling
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Nikolaj Wendelboe
Adm. direktør i Arriva Danmark

Når man hører den seneste tids snak om, at al togdrift fremadrettet bør drives af staten, kan man ikke andet end at blive en smule nedslået over ambitionerne for fremtidens kollektive trafik i Danmark.

Og heldigvis for passagererne er det næppe et realistisk scenarie - alene bare med tanke på EU’s 4. jernbanepakke. Men forslaget vidner om, at der stadigvæk er kræfter i Danmark, der arbejder for at bevæge sig tilbage af evolutionens stige. Og det er ikke i passagerernes bedste interesse.

Ved at fastholde monopollignende tilstande i togbranchen, bremser man ganske enkelt den udvikling og innovation af produktet, der skal fastholde og tiltrække fremtidens kunder i de danske tog.

Fakta
Deltag i debatten!
Send dit indlæg til [email protected] 

Er togrejsen en uddøende transportform?
Lad os være ærlige: Det er en stor udfordring at få folk til at blive ved med at tage toget – hvilket må være et tydeligt bevis på, at vi ikke har formået at gøre togrejsen mere attraktiv for passagererne end alternativerne. Årsagerne er mange: konkurrence fra billige biler, der nu endda står til at blive endnu billigere, nyopståede delebilsløsninger og billige busbilletter til rejser på tværs og langs af landet. Og konsekvensen bliver, at man mister passagererne i de danske tog.

Betyder det så, at behovet for togtrafikken i Danmark er ved at uddø? Det tror vi bestemt ikke i Arriva. Toget løser nogle vitale opgaver i Danmark og binder landet sammen på en måde, som veje og byer ikke er gearet til at klare alene. Men vi tror på, at der er et presserende behov for at få passagererne tilbage i fokus, når vi planlægger fremtidens togtrafik. Og vi skal sørge for, at rejsen med toget igen bliver et attraktivt valg. Hvis ikke vi lykkes med det, mister vi ganske enkelt passagererne til andre transportløsninger, hvilket i sidste ende vil belaste vores veje og øge trængslen i trafikken – særligt ind og ud af de større byer.

Det afgørende for passagererne er ikke, hvilket navn eller logo, der står på siden af toget. Det afgørende er, at toget kommer til tiden, hænger sammen med den øvrige kollektive trafik, og at man får et tidssvarende produkt og en god service.

Nikolaj Wendelboe
Adm. direktør i Arriva Danmark

Passagererne er også kunder
Helt grundlæggende skal vi blive bedre til at møde vores passagerer som kunder – kunder med behov, der konstant er i udvikling og har masser af muligheder for at vælge alternative transportløsninger. Det nytter ikke noget, at vi bare læner os tilbage og tror, at kunderne kommer af sig selv. De skal plejes og have en god service, ligesom i alle mulige andre brancher, ellers finder de ganske enkelt et alternativt produkt.

Derfor kunne vi med rette spørge os selv: Hvad skal der til, for at passagererne igen vil betragte toget som det mest attraktive transportmiddel?

Vi ved for eksempel, at bedre sammenhæng med øvrige kollektive transportløsninger og mere information er et stort ønske hos passagererne, så det ville da være et oplagt sted at starte med at forbedre vilkårene for passagererne. Samtidig beskriver mange passagerer, at det de sætter mest pris på ved at tage toget er, at de har frihed til at foretage sig andre ting, imens de bliver transporteret. Derfor kunne man med fordel kigge på, hvordan vi kunne gøre denne del af togrejsen endnu bedre for passagererne. Det kunne være ved at oprette særlige arbejdszoner i togene, tilbyde underholdning på rejsen eller noget helt tredje. Det vigtige er, at vi tænker på passagerernes tarv som det allerførste, når vi planlægger fremtidens togtrafik.

For det afgørende for passagererne er ikke, hvilket navn eller logo, der står på siden af toget. Det afgørende er, at toget kommer til tiden, hænger sammen med den øvrige kollektive trafik, og at man får et tidssvarende produkt og en god service.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Nikolaj Wendelboe

Adm. direktør, Arriva Danmark
cand.polit. (Københavns Uni. 2002)

0:000:00