Debat

Benny Engelbrecht og Klaus Bondam: Vi skal have de unge tilbage i pedalerne

Antallet af unge cyklister falder. Vi skal have vendt udviklingen, for cykling gavner folkesundhed, klima og trængsel på vejene, skriver Benny Engelbrecht (S) og Klaus Bondam.

Antallet af cyklister mellem 15 og 25 år er faldet i by og på land. Den udvikling skal vendes, mener Benny Engelbrecht (S) og Klaus Bondam.
Antallet af cyklister mellem 15 og 25 år er faldet i by og på land. Den udvikling skal vendes, mener Benny Engelbrecht (S) og Klaus Bondam.Foto: Ida Guldbæk Arentsen/Ritzau Scanpix
Benny Engelbrecht
Klaus Bondam
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Kondisko, sandaler og gummistøvler. Sko af stof, læder – og de blanke, som man kan spejle sig i.

Der findes et virvar af forskelligt fodtøj på pedalerne, men der er for få unge fødder i skoene. Vi har derfor inviteret de unge selv til at deltage i en høring for at give os gode råd, så vi kan vende den ærgerlige udvikling.

Ifølge en opgørelse fra Vejdirektoratet er der sket et fald i antallet af cyklister mellem 15 og 25 år i både by og på land, hvis man sammenligner perioderne 2017 til 2019 og 2007 til 2009.

En halv milliard kroner til at forbedre cyklisme herhjemme på tværs af statslige og kommunale cykelstier er et stort og vigtigt skridt i den rigtige retning for at gøre cyklen endnu mere attraktiv – men det nytter ikke noget, hvis der ikke er nogen, som bruger den.

Benny Engelbrecht (S) og Klaus Bondam
Transportminister og direktør for Cyklistforbundet

Det er særligt i byer med 2.000 til 10.000 indbyggere, at nedgangen er størst. Her alene er der sket op mod en halvering i andelen af cykelture; og det er grund til bekymring.

Nuvel, der er mange unge, som cykler i dag. Det er vi selvfølgelig glade for – og vi forstår, hvorfor de gør det. Cykling er sundt og giver frisk vind i ansigtet. Det er frihed under åbne vidder og en direkte oplevelse af den by eller natur, som man færdes i – og så er der også gode gevinster at hente for fællesskabet, når du cykler.

For folkesundheden, klimaet, den unødige trængsel på vejene og for samfundsøkonomien. For hver gang du cykler en kilometer, så tjener samfundet otte kroner – og det bliver unægtelig til en pæn sum på længere sigt.

Halv milliard til infrastruktur
Der er med andre ord mange gode grunde til, at cyklisme skal være et selvstændigt punkt på dagsordenen, når regeringen her i foråret skal forhandle med Folketingets partier om mobilitet og infrastruktur – og at vi begge er tilfredse med, at regeringen, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre og Enhedslisten sammen har afsat 520 millioner kroner til cykelinfrastruktur på årets finanslov.

En halv milliard kroner til at forbedre cyklisme herhjemme på tværs af statslige og kommunale cykelstier er et stort og vigtigt skridt i den rigtige retning for at gøre cyklen endnu mere attraktiv – men det nytter ikke noget, hvis der ikke er nogen, som bruger den.

Vi glæder os til at gå i direkte dialog med de unge for at blive klogere på, hvad der kan få dem til at cykle – og hvad der skal til, for at endnu flere unge bliver i sadlen hele livet.

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00