Debat

Bondam: Refleksvest og cykelhjelm hjælper intet

REPLIK: Cyklisterne kan ikke ændre på uheldsraten ved at bære vest og hjelm. Det kan lastbilchaufførerne til gengæld ved nye førerhuse og opmærksomhed i trafikken, skriver Klaus Bondam, direktør i Cyklistforbundet.

Foto: colourbox.dk
Kirsten Ida Enemark
GDPRDeleted
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Klaus Bondam
Direktør i Cyklistforbundet

Lad os lige få en ting på det rene: Hvis ulykkesstatistikkerne og antallet af trafikdræbte cyklister skal ned, så er løsningen ikke at stille sig op på ølkassen og kræve, at cyklisterne tager mere ansvar og en refleksvest på. 

Det er desværre præcis det, som administrerende direktør i DTL - Danske Vognmænd, Erik Østergaard, gør i sit debatindlæg 23. marts. Her skriver han i ramme alvor, at nu har lastbilerne leveret. Nu er det cyklisternes tur. Nu skal de tage ansvar i trafikken. 

Debatindlægget er inspireret af en køretur i lastbil gennem København. På turen undrer Erik Østergaard sig over, at "næsten alle - hvis ikke samtlige - tiltag, der er taget de seneste ti år for at reducere antallet af højresvingsulykker, har været enten krav og pålæg til lastbiler, vognmænd og chauffører eller til, hvordan vi indretter for eksempel vejkryds, signaler etc.".

Fakta
Deltag i debatten!
Skriv til [email protected]

Og så stiller han et retorisk spørgsmål: Ville det være urimeligt at kræve, at færdsel på cykel om vinteren foregår med refleksvest?

Lastbilchaufførerne skal fokusere i trafikken
Jeg vil på det kraftigste anbefale Erik Østergaard at holde ind, slukke for motoren og læse rapporten 'Ulykker med lastbiler', som Havarikommissionen for Vejtrafikulykker udgav november 2016. 

Det kan simpelthen ikke være rigtigt, at vi skal spises af med snak om refleksveste, når Havarikommissionen dokumenterer, at problemet ligger et helt andet sted.

Klaus Bondam
Direkør, Cyklistforbundet

Havarikommissionen har dybdeanalyseret 30 ulykker med lastbiler. Analysen viste, at cirka halvdelen af de 30 lastbilulykker kunne være undgået, hvis lastbilchaufførerne havde taget sig tid til at se sig for og havde fastholdt fokus på trafikken og vejens forløb.

Tillad mig derfor et enkelt spørgsmål: Hvordan kan en refleksvest gøre nogen som helst forskel for den cyklist, der bliver mejet ned af en lastvogn, fordi chaufføren var uopmærksom? 

Erik Østergaard undrer sig på sin køretur også over cyklister, der kører med høj musik i ørerne. Det er bestemt ikke hensigtsmæssigt. Men kan lavere musik i cyklisters ører give mere opmærksomme chauffører eller bedre udsyn i førerhuset? Selvfølgelig ikke. 

Ifølge Havarikommissionen er lastbiler med højtsiddende førerhus og ruder, som gør det svært for chaufføren at se områderne tæt på lastbilen, ikke bare den mest udbredte lastbiltype. Det er også den type lastbil, som var involveret i alle 30 ulykker. 

Det kan simpelthen ikke være rigtigt, at vi skal spises af med snak om refleksveste, når Havarikommissionen dokumenterer, at problemet ligger et helt andet sted.

Store transportmidler skal forbedres
Transportbranchen er ekstremt presset på tid og pris. Det er ikke cyklisternes problem. 

Men det bliver det, hvis vi ikke lykkes med at skabe øget sikkerhed for de bløde trafikanter - blandt andet via lastbiler med glasdøre og bedre udsyn, hvor chaufføren sidder lavt og kan se fodgængere og cyklister ved direkte udsyn. 

Vi må heller ikke glemme, at denne debat også handler om at få noget af den tunge trafik ud af byen - at få omlastet varer over i mindre varebiler og el-ladcykler.  

Den innovation har transportbranchen endnu ikke leveret. Det vil ellers gøre en vigtig forskel i forhold til at få tallet af trafikdræbte cyklister og fodgængere ned. 

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Klaus Bondam

Direktør for krydstogtnetværkene CruiseCopenhagen og Cruise Baltic i Wonderful Copenhagen, fhv. borgmester for teknik- og miljø og beskæftigelse- og integration (R), Københavns Kommune
skuespiller (Skuespillerskolen ved Odense Teater 1992), toldbetjent (Distriktstoldkammer 1 1985), EDB-assistent (Købmandsskolen 1983)

0:000:00