Busselskaber: Trafikmål er vigtige – men kræver flere penge

BUSTRAFIK: Selvom ingen af landets store busselskaber er på vej mod det politiske mål om passagervækst, skal målet blive stående. Det mener selskaberne, der ikke ser fremtidig vækst uden flere investeringer.

Foto: Colourbox
Daniel Bue Lauritzen

Et mål om nulvækst er jo også en politisk ambition

Carsten Hyldborg
Adm. direktør i Fynbus

Busselskaberne kan ikke leve op til det politiske mål om, at 50 procent flere skal tage bussen frem mod 2030. Det siger seks enige selskabsdirektører i en rundspørge foretaget af Altinget. Alligevel er ingen af dem klar til at afskaffe målet.

”Det er altid godt at have et mål at gå efter. Men jeg savner, at man fra politisk side stiller ressourcer til side, der sikrer, at målene kan nås,” siger adm. direktør i Sydtrafik Lars Berg om målet, der blev fastlagt i 2009. Et mål, der af transportordfører i Venstre, Kristian Pihl Lorentzen, i sidste uge blev kaldt både ”urealistisk” og ”for ambitiøst”.

Lars Berg bakkes op af sine direktørkolleger i de andre busselskaber, der også mener, at målet bør blive stående. For selvom visionen umiddelbart er urealistisk, udstikker den en politisk retning.

Altinget logoTransport
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget transport kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00