Dæmpede forventninger til EU’s kommende vejpakke

OPTAKT: Cabotage, social dumping og konkurrencevilkår i transportbranchen står centralt, når EU-kommissionen senere på måneden præsenterer en ny vejpakke. 3F og DTL nedtoner forventningerne.

EU-Kommissionen forventes at præsentere sit udspil til en ny vejpakke 31. maj.
EU-Kommissionen forventes at præsentere sit udspil til en ny vejpakke 31. maj.Foto: colourbox.com
Kim Rosenkilde

I lang tid har vi hørt flere kommissærer udtale sig positivt om at skabe bedre sociale vilkår for de europæiske chauffører. Indtil for en måned siden.

Jørgen Aarestrup
Næstformand for 3F Transportgruppen

Der er forskellige fortolkninger i landene, hvor flere lande går national enegang. Det ser vi som et tegn på, at man har mistet tilliden til de fælles regler.

Carina Christensen
Adm. dir. ITD

Et af de store politiske slag inden for europæisk vejtransport forventes for alvor at blusse op, når EU-Kommissionen sidst i maj forventes at præsentere en ny vejpakke.

Pakken har været tre år undervejs, og følger op på den seneste vejpakke, som blev vedtaget i 2009 efter flere års forhandlinger mellem Kommissionen, Rådet og Europa-Parlamentet.

Kommissionens fokus har blandt andet været rettet mod chaufførernes arbejdsvilkår, cabotage-reglernes muligheder og begrænsninger samt problemer med mere eller mindre fiktive ’postkasseselskaber’.

Altinget logoTransport
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget transport kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00