Dansk farvand skal sikres mod skadelige arter

LOVFORSLAG: Skibe skal have renseanlæg, der fjerner skadelige organismer fra ballastvand, inden det hældes ud i dansk farvand
Fakta

Ballastvand bruges bl.a. til at stabilisere skibe, så de ligger roligt i vandet i hårdt vejr, og når de ikke har last om bord. Regler om ballastvand udarbejdes af FN´s Søfartsorganisation IMO. Lovforslaget er en dansk udmøntning af IMO’s regler.

Der er talrige eksempler på planter og dyr, der er spredt vidt omkring til steder, hvor de breder sig umådeholdent på bekostning af de hjemmehørende dyr og planter. Enten fordi de ikke har nogen fjender, eller fordi de udkonkurrerer og overtager pladsen fra hjemmehørende arter.

Skibe og deres ballastvand er ifølge FN en af verdens største kilder til indførsel af invasive arter i vandområder. Lovforslaget indeholder bl.a. en række nye bemyndigelsesbestemmelser, der forpligter miljøministeren til at fastsætte regler om kontrol og behandling af skibes ballastvand og sedimenter. Herudover indeholder lovforslaget en bemyndigelse for ministeren til at fastsætte regler om, hvornår der kan dispenseres fra behandlingskravene. Loven træder i kraft den 1. juli 2011.


Kilde: Miljøministeriet

Folketinget førstebehandlede torsdag et lovforslag, der påbyder skibe at installere teknologi, som renser ballastvand for organismer, inden det udledes i dansk farvand. Baggrunden for forslaget er, at skibe hælder skadelige og invasive plante- og dyrearter ud med ballastvandet.

Miljøminister Karen Ellemann (V) håber med forslaget at kunne bane vejen for, at Danmark kan tiltræde den internationale Vandballastkonvention.

”International skibsfart har populært sagt skabt en vandkorridor, der giver skadelige dyr og planter fra hele verden fri adgang til danske farvande. Med den nye lov tager vi første skridt til at få sat en prop i. Vi vil udnytte, at moderne teknologi kan beskytte biodiversiteten i havet uden, at det går ud over samhandlen i vores globaliserede verden,” siger miljøminister Karen Ellemann i en pressemeddelelse.

Altinget logoTransport
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget transport kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00