Debat

Danske Havne: Transportkommissær skal sikre ens konkurrencevilkår

DEBAT: Når EU-Kommissionen godkendes af Europa-Parlamentet, er det afgørende for Danske Havne, at den kommende transportkommissær tager hånd om at sikre ensartede konkurrencevilkår for de europæiske havne. Det skriver Gitte Lillelund Bech, formand for Danske Havne.

Den nye transportkommissær Violeta Bulc skal sikre ens konkurrencevilkår i transportbranchen. Det skriver direktør for Danske Havne Gitte Lillelund Bech.
Den nye transportkommissær Violeta Bulc skal sikre ens konkurrencevilkår i transportbranchen. Det skriver direktør for Danske Havne Gitte Lillelund Bech.Foto: Danske Havne
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Gitte Lillelund Bech
Direktør for Danske Havne

Efter nogen uro ser det ud til, at det bliver sloveneren Violeta Bulc, der overtager posten som transportkommissær.

Hun er et totalt ubeskrevet blad, der i mandags var igennem Europa-Parlamentets høring, før den endelige godkendelse senere onsdag. En ting er sikkert: hun har aldrig beskæftiget sig med transportområdet før.

Derfor er det også naturligt at hjælpe hende på vej med en række ønsker til, hvad kommissæren kan kaste sig over umiddelbart efter sin indsættelse.

Fakta

Deltag i debatten!

Send dit indlæg til [email protected]

Ensartede konkurrencevilkår 
Der skal sikres ensartede konkurrencevilkår mellem de europæiske havne.

I dag er der ikke ”level playing field” mellem de europæiske havne, blandt andet på grund af forskellige fortolkninger af statsstøttereglerne. Transportkommissæren kan derfor som det første tage sin kollega, konkurrencekommissær Margrethe Vestager, i hånden og få afklaret dette.

Hvis der ikke er ensartede konkurrencevilkår, vil en europæisk godstransportstrategi med et 20-årigt perspektiv aldrig lykkes.

Gitte Lillelund Bech
Direktør for Danske Havne

Overordnet strategi for godstransport
Der skal sikres en overordnet strategi for godstransporten i EU, hvor havnenes naturlige rolle tænkes ind.

Frem mod 2030 skønner blandt andet Lloyds Skibsregister, at gods transporteret på havet vil stige fra 9 milliarder ton i dag til mellem 19 og 24 milliarder ton om året. Godset skal naturligt ind og ud, og her er det vigtigt, at havnene hænger transportmæssigt sammen med baglandet. Her er behov for større fokus. Det var også en af konklusionerne fra det nyligt afholdte Danish Maritime Forum, som kommissæren med fordel kan lade sig inspirere af.

Ens lovgivning i alle lande
Det skal sikres, at implementering af europæisk miljølovgivning finder sted i alle EU-lande samtidigt, således at det ikke er forsinket implementering i enkelte lande, der giver disse landes havne en konkurrencemæssig fordel.

Her forventer Danske Havne, at Violeta Bulc lader sig inspirere af Maros Sefcovic, der egentlig stod til at blive transportkommissær. I sin høring i Europa-Parlamentet gjorde Sefcovic en del ud af at ville sikre, at der ikke er EU-lande, der kan løbe fra deres ansvar med hensyn til at implementere EU-lovgivning.

Danske Havne forventer også, at Violeta Bulc som ny transportkommissær vil holde fokus på, at transportinfrastruktur i EU ikke alene er med fokus på personers frie bevægelighed. Varers frie bevægelighed er en ligeså vigtig del af det indre marked, og det er her, at en overordnet strategi for godstransporten kommer ind i billedet. Danske Havne ønsker derfor langsigtet planlægning.

En ting skal være klart: det skal ske på basis af ensartede konkurrencevilkår for de europæiske havne. Hvis der ikke er ensartede konkurrencevilkår, vil en europæisk godstransportstrategi med et 20-årigt perspektiv aldrig lykkes. Danske Havne ser frem til et konstruktivt samarbejde med den nye transportkommissær Violeta Bulc og håber, at hun vil lytte. 

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Gitte Lillelund Bech

Fhv. direktør for Markeder, Dansk Erhverv, fhv. forsvarsminister (V)
cand.merc.mat. (CBS 1992)

0:000:00